Consumenten hebben digitalisering in hoog tempo omarmd. Ondertussen is er een ware ‘goudkoorts’ ontstaan om de consument in deze nieuwe, digitale wereld te ‘bezitten’, met alternatieve spelers en nieuwe toetreders. Hierbij is snelheid belangrijk. En waarom? Omdat het merendeel van de waarde in de waardeketen verschuift naar diegene die de consument ‘bezit’. Kijk bijvoorbeeld maar naar de reisbranche, waar Booking.com de grote winnaar is.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de redenen om wel of niet online direct te verkopen als merk en hoe richt je dit in?

Gevolgen van digitalisering

Als gevolg van deze digitalisering ontstaan grote veranderingen in de traditionele waardeketen. De markt dis-intermedieert omdat alle spelers in de waardeketen een relatie proberen aan te gaan met de eindgebruiker. De vraag is welke rol merken hier willen en kunnen spelen. Daarbij bestaan er meerdere opties om een digitale relatie aan te gaan met de consument. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een volledig nieuw B2C-merk en -e-business, zoals Maxi-Cosi deed met Babyvalue.nl. Of aan het kopen van een bestaand B2C-kanaal, zoals Deli N.V. deed met Totaalmarkt.nl.

Mogelijkheden te over, maar waarom zou een merk een directe relatie willen aangaan met een eindgebruiker? En wat voor manier van werken vergt dat? Om antwoord te geven op deze vragen behandelt de expertgroep Direct Brands in de bluepaper twee cruciale punten voor merken:

  • Wat zijn de redenen om wel of niet online direct te verkopen als merk?
  • Hoe zet je een online direct kanaal op?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Steven Koolen

    Steven Koolen

    Senior Manager, SparkOptimus

Host

  • Reinoud Haal

    Reinoud Haal

    Consultant, SparkOptimus

Alle 11 experts

  • Ruud De IJssel Schepper

    Ruud De IJssel Schepper

    Business leader - Direct Experience/eCommerce EMEA, SONOS Europe

  • Jur Gaarlandt

    Jur Gaarlandt

    Senior Manager, SparkOptimus

  • Peter Korver

    Peter Korver

    Eigenaar / Managing Director, Nomad

  • Jules Kramer

    Jules Kramer

    Customer Marketing & eCommerce Manager, Friesland Campina

  • Gertin Schraa

    Gertin Schraa

    Global Lead eCommerce, Philips

  • Marten Strikwerda

    Marten Strikwerda

    Senior Manager Shopper Marketing & Ecommerce, Unilever

  • Arnold Struik

    Arnold Struik

    Marketing Director, Ahrend Inrichtingen B.V.

  • Rens Tap

    Rens Tap

    Kleding Econoom, House of Einstein

  • Manon van Gasteren

    Manon van Gasteren

    E-commerce Manager, Accell Nederland

  • Rob van Griensven

    Rob van Griensven

    Head of Media / Sponsoring en CRM, Heineken

  • Hemko van Wezel

    Hemko van Wezel

    Creative Retail & Brand Strategist/Entrepreneur, Formule Fabriek BV

Agenda

Meer events

Nieuws

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.