Sustainable Packaging Logistics 2018-2019

Actief

De verpakkingsdichtheid van de pakketten die verstuurd worden binnen de e-commercesector is nog niet optimaal. De lucht in pakketten gaat samen met een verhoogde CO2 uitstoot in het vervoer van pakketten. Afgelopen jaar deed de expertgroep binnen ShoppingTomorrow onderzoek naar de hoeveelheid lucht in pakketten en de mogelijk reductie ervan. Naast de lucht in de pakketten zit er ook veel lucht in het logistieke proces zelf. Dit jaar willen we daarom de focus leggen op het logistieke proces, waarbij we kijken naar het efficiënt gebruik van ruimte in rolcontainers, vrachtwagens en bestelbussen. Er liggen nog veel kansen om dit proces efficiënter in te richten.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Op welke wijze kunnen de vervoersmiddelen die gebruikt worden voor het versturen van pakketten zo goed mogelijk gevuld worden?

Deelvragen

  1. Hoe veel lucht zit er in de vervoersmiddelen?
  2. Waar liggen de grootste kansen op het gebied van reductie?
  3. Op welke manier kunnen de rolcontainers beter benut worden?
  4. Waar liggen de kansen op het gebied van lever- en ophaaltijden?
  5. Wat kunnen webwinkels doen om het proces efficiënter te maken?
  6. Waar ligt het optimum in enerzijds de reductie van lucht en anderzijds het aantal pakketten wat vervoerd kan worden?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Ellen de Lange

    Ellen de Lange

    Adviseur duurzaamheid, Thuiswinkel.org

  • Margreeth Pape

    Margreeth Pape

    Adiviseur Logistiek & Duurzaamheid, Thuiswinkel.org

Host

  • Herman Wagter

    Herman Wagter

    Program Manager Topsector Logistiek, Connekt, Progr secr Topsector Logistiek

Alle 16 experts

  • Hans Bastmeijer

    Hans Bastmeijer

    Projectmanager, DHL Parcel Benelux

  • Andries Bolding

    Andries Bolding

    E-Commerce Project Manager, Ranpak B.V.

  • Jan Fennema

    Jan Fennema

    Manager Operations Development, Wehkamp BV

  • Siem Haffmans

    Siem Haffmans

    Managing Partner, Partners For Innovation

  • Onno Laarman

    Onno Laarman

    webstore/ e-commerce manager, Schoeller Allibert

  • Gidi Pluym

    Gidi Pluym

    General Manager Rajapack Nederland, Rajapack B.V.

  • Jeroen Reedijk

    Jeroen Reedijk

    Directeur, MCS Fulfilment

  • John Ruijsch

    John Ruijsch

    General Manager, Dynalogic Benelux B.V.

  • Ton Stam

    Ton Stam

    Strategic Account Manager, Tip Trailer Services

  • Ruud van den Heiligenberg

    Ruud van den Heiligenberg

    Sales Manager, E3neo

  • Dave van Dijk

    Dave van Dijk

    Account Manager, Ranpak B.V.

  • Ad van Dooijeweert

    Ad van Dooijeweert

    Business Development Manager, Axell Logistics

  • Bart van Geel

    Bart van Geel

    Key Accountmanager, Janssen Packaging (Bunzl Verpakkingen Arnhem B.V.)

  • Marielle van Spronsen

    Marielle van Spronsen

    Programma Manager CSR, PostNL

  • Dennis Vermeulen

    Dennis Vermeulen

    Accountmanager, HSV Packaging and Insulation Nederland N.V.

  • Mike Zuurbier

    Mike Zuurbier

    Projectleider Pakketten, PostNL Pakketten Benelux BV

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.