Packaging

Onder packaging verstaan we alles wat bij het verpakken van bestellingen en versturen van pakketten komt kijken. Waar en hoe wordt alles opgeslagen? Hoe wordt de distributie geregeld? En hoe duurzaam verloopt dit proces?

Packaging

Consumenten verwachten tegenwoordig andere verpakkingen dan een aantal jaar geleden. Naast het product zelf is tegenwoordig namelijk ook de packaging onderdeel van de beleving. Bovendien kunnen verpakkingen ook het merk versterken. Daarmee fungeert packaging ook nog eens als een marketingtool. Tegelijkertijd groeit het aantal online bestellingen, en daarmee het aantal verpakkingen nog altijd in razendsnel tempo.

Met deze groei nemen ook de verschillende verpakkingsmachines en daarmee de packaging mogelijkheden toe. Des te meer is het van belang om aandacht te besteden aan het belang van packaging.

Het belang van packaging

Tegelijkertijd moet een verpakking zijn belangrijkste doel nastreven: het verpakte product onbeschadigd aan laten komen op de plaats van bestemming. Bovendien verwachten consumenten ook dat de verpakking gebruiksvriendelijk is.

Duurzame verpakkingen

Tegelijkertijd hechten consumenten een steeds grotere waarde aan duurzaamheid. E-commerce organisaties worden dan ook uitgedaagd om na te denken over hun packaging. Er wordt een steeds groter belang gehecht aan verpakkingen die recyclebaar, herbruikbaar of liever nog circulair zijn. Bovendien moeten verpakkingen om maat zijn. Consumenten zitten niet te wachten op een onnodig grote verpakking. Thuiswinkel.org werkt dan ook samen met de sector aan een nieuw brancheverduurzamingsplan voor verpakkingen.

De afgelopen jaren hebben ook diverse expertgroepen zich verdiept in packaging binnen de e-commercebranche. Onderzoeksvragen die hierbij zijn gesteld en onderzocht zijn onder andere “op welke wijze kunnen de vervoersmiddelen die gebruikt worden voor het versturen van pakketten zo goed mogelijk worden ingevuld?” en “wat is de business case van het standaardiseren van pakketlabels?”

Benieuwd naar de onderzoeksresultaten van deze experts? Je vindt de groepen én hun onderzoeksresultaten in de diverse bluepapers hieronder terug.

Gerelateerde pagina's

  • Sustainable Packaging Logistics 2018-2019

    • Expertgroep
    De verpakkingsdichtheid van de pakketten die verstuurd worden binnen de e-commercesector is nog niet optimaal. De lucht in pakketten gaat samen met een verhoogde CO2 uitstoot in het vervoer van pakketten....
  • Verpakken 2014-2015

    • Expertgroep
    Het goed verpakken van online goederen is belangrijk voor de logistiek van de retailer, maar ook voor de beleving van de klant. Waarom is verpakken belangrijk voor de beleving van de klant? Wat zijn de...
  • Standaardiseren Pakketlabels 2016-2017

    • Expertgroep
    Door verschillende initiatieven ontstond bij de expertgroep Standaardisering Pakketlabels de behoefte om na te denken over het standaardiseren van pakketlabels. Wat zijn de mogelijkheden voor een goede...
  • Packaging 2017-2018

    • Expertgroep
    De e-commerce brancheorganisatie, een aantal vooraanstaande webwinkels en de Topsector Logistiek zijn actief bezig met het verminderen van de ecologische footprint van verpakkingen die gebruikt worden...
  • Return on Returns 2020

    • Bluepaper
    Zonder retouren geen e-commerce. De consument heeft het recht een bestelling weer terug te sturen, als het product niet aan zijn verwachtingen voldoet. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages...

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.