Cross-border e-commerce groeit al enkele jaren drie keer zo snel als de lokale e-commerce. Dit betreft niet alleen de e-commercestromen tussen de diverse EU-landen maar ook de verkoop vanuit Aziatische en Noord-Amerikaanse landen aan de Europese consumenten.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de ontwikkelingen in regelgeving bij cross-border e-commerce en wat is de impact hiervan op de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven?

Beslissingsfactoren

Behalve dat consumenten steeds vaker cross-border kopen, opereren ook steeds meer Nederlandse fabrikanten en webshops over de grens. Regelgeving rondom douane, btw en postale tarieven speelt een zeer belangrijke rol bij cross-border e-commerce. Reden voor de expertgroep E-fulfilment & Warehousing om de ontwikkelingen in deze regelgeving en de impact ervan op de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven in kaart te brengen.

De expertgroep onderzocht Import, VAT en export als beslissingsfactoren voor magazijnlocaties in de (internationale) e-commerce. Hierbij keken zij specifiek naar de volgende factoren:

  • Import: analyse huidige status, belemmeringen en optimalisatie mogelijkheden, toekomstige ontwikkelingen
  • Internationale VAT: analyse huidige status, belemmeringen en optimalisatie mogelijkheden, toekomstige ontwikkelingen
  • Export: analyse huidige status, belemmeringen en optimalisatie mogelijkheden, toekomstige ontwikkelingen

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Roy Lenders

    Roy Lenders

    Lector Supply Chain Management, Fontys Hogeschool

Host

  • Henk Folmer

    Henk Folmer

    Senior Vice President, Global Customer, Solutions Europe Prologis

Alle 9 experts

  • Pim Dohmen

    Pim Dohmen

    Director Global Logistics, G-star RAW

  • Alex Drost

    Alex Drost

    AEO-Onderzoeker en Klantmanager, Douane Schiphol Cargo

  • Don Manders

    Don Manders

    Major Account Manager Fulfilment, DHL Parcel

  • Dennis Raadschelders

    Dennis Raadschelders

    Business Development Manager, Landmark Global

  • Walter Schram

    Walter Schram

    CFO, Charlie Temple

  • Anne Marie Startman

    Anne Marie Startman

    Adviseur Ondernemersondersteuning Internationale Handel, Kamer van Koophandel

  • Saskia van Pelt

    Saskia van Pelt

    Director Business Development, Schiphol

  • Lonneke Vocks

    Lonneke Vocks

    Lecturer Logistics, Fontys Hogeschool

  • Bo Yang-Perotti

    Bo Yang-Perotti

    Owner, Wingpax

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.