We leven alweer enige tijd in ‘the age of the customer’. De op customer centricity gefocuste strategie van Amazon heeft in een groot aantal markten geleid tot een enorme verandering van het concurrentieveld en het versneld ontstaan van nieuwe businessmodellen. Succesvolle bedrijven als Coolblue hebben dit voorbeeld gevolgd door de klant centraal te stellen en hun organisatie, processen, systemen en cultuur als het ware om de klant heen te bouwen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is de business case van customer data management en hoe kun je deze implementeren?

De marketingafdeling, die toch vaak wordt gezien als de eigenaar van de customer experience, speelt een belangrijke rol in het succes van het bedrijf. Ondanks dat marketing en sales gefocust zijn op het in kaart brengen van customer journeys, ontstaat steeds vaker het besef dat het bieden van de optimale klantbeleving begint bij kwalitatief goede klantdata. Het verkrijgen van betrouwbare data en die op een efficiënte manier onderhouden en het verkrijgen van de juiste inzichten van je klanten, zijn belangrijke randvoorwaarden in het gebruik van klantdata voor het identificeren, segmenteren, personaliseren, verbeteren van de klantenservice en het vergroten van de klantloyaliteit. Maar ook zaken als het voldoen aan wet- en regelgeving (Algemene verordening gegevensbescherming, AVG) spelen hierbij een belangrijke rol.

Doorontwikkeling

In 2016 heeft de expertgroep Customer Data Management (CDM) het door Squadra gehanteerde CDM Framework verder uitgewerkt. De hieruit resulterende bluepaper is gepresenteerd in het ShoppingTomorrow-boek van vorig jaar. Dit jaar heeft de expertgroep ervoor gekozen om het CDM Framework verder te ontwikkelen. Hierbij staat de business case achter customer data management centraal. De expertgroep heeft antwoord gegeven op de volgende vragen:

  • Welke business case drivers en benefits zijn voor jouw organisatie van belang?
  • Welke data of datagroepen heb je nodig om deze drivers en benefits te kunnen realiseren?
  • Waar komen deze data en/of de informatie vandaan?
  • Hoe en waar worden ze opgeslagen?
  • Welke inspanning is nodig voor realisatie?
  • Wat is de waarde van deze data?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Jos Schreurs

    Jos Schreurs

    Partner, Squadra

  • Roger Wegh

    Roger Wegh

    Partner, Squadra

Hosts

  • June Bronwasser

    June Bronwasser

    Partner Sales Manager Channel Benelux, Informatica

  • Erik Horsting

    Erik Horsting

    Principal Presales Consultant, Informatica

Alle 17 experts

  • Ronald Borst

    Ronald Borst

    Manager Business Development, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Michel Brakenhoff

    Michel Brakenhoff

    Associate, Squadra

  • Peter Buenk

    Peter Buenk

    Informatiemanager, Bouwmaat Nederland BV

  • Michael Christianen

    Michael Christianen

    Expert Lead Marketing Intelligence, Eneco

  • Anouk de Koning

    Anouk de Koning

    Online Business Manager, Schiphol

  • Roland Folkers

    Roland Folkers

    Product Owner Omnichannel Services, BeterBed

  • Daniëlle Hoekstra

    Daniëlle Hoekstra

    Manager Product Information Management, Technische Unie

  • Bjorn Lemmen

    Bjorn Lemmen

    Sr. Marketing Manager Benelux, Informatica

  • Melody Mijnen

    Melody Mijnen

    Head of CRM & Marketing Intelligence, De Bijenkorf

  • Hans Molenaar

    Hans Molenaar

    Directeur, Beeckestijn Business School

  • Etienne Nauta

    Etienne Nauta

    Sales Manager, Kramp

  • Tamara Overbeek

    Tamara Overbeek

    Strategie, Onderzoek en Business Development, Achmea

  • Paul Smeekens

    Paul Smeekens

    Information Analyst & Data Domain Architect, CZ

  • Jelle van der Lee

    Jelle van der Lee

    Group Master Data Manager, Perfetti van Melle

  • Corine van Schie

    Corine van Schie

    Global CRM Manager, Bugaboo International B.V.

  • Daan van Tongeren

    Daan van Tongeren

    Product Owner Customer Engagement, Squadra

  • Just van Weelden

    Just van Weelden

    Data Manager, Aegon Nederland

Agenda

Meer events

Nieuws

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.