De mogelijkheden om met behulp van digitale technologieën progressie te boeken in de wereld van de consument en het retailbedrijf zijn enorm toe­genomen. Desondanks constateren wij dat er zowel in Neder­land als buiten onze landsgrenzen praktisch geen succesvolle cases zijn van het snel, suc­cesvol en schaalbaar implementeren van digitale winkelinnovaties. Hoe kan de Nederlandse retail het innovatieproces optimaliseren?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen we het innovatieproces optimaliseren zodat BV Nederland uiteindelijk kan profiteren van grote, schaalbare, succesvolle en winstgevende digitale winkelinnovaties?

Gebrek aan succesvolle cases

De vierde industriële revolutie – gekenmerkt door onder andere the Internet of Things – zorgt ervoor dat het huidige retaillandschap aan de vooravond staat van grote (techno­logische) veranderingen. De mogelijkheden om met behulp van digitale technologieën progressie te boeken in de wereld van de consument en het retailbedrijf zijn enorm toe­genomen. Vanuit elke uithoek in de wereld verschijnen er trials, pilots, proof of concepts en proof of values op dit gebied; projecten die geïmplementeerd worden door zowel startups (steeds vaker) als grote multinationals. Projecten die geweldige potentie hebben en vaak spot-on zijn met de juiste toepassing. Desondanks constateren wij dat er zowel in Neder­land als buiten onze landsgrenzen praktisch geen succesvolle cases zijn van het snel, suc­cesvol en schaalbaar implementeren van digitale winkelinnovaties. Het aantal projecten dat er daadwerkelijk in slaagt om van een implementatie van een, twee of drie winkels naar een volledige roll-out te gaan, is te beperkt.

Het onderzoek

De centrale onderzoeksvraag die de expertgroep Store Innovations ROI zichzelf heeft gesteld, is hoe dit innovatieproces te optimaliseren om zodoende uiteindelijk de BV Nederland te laten profiteren van grote, schaalbare, succesvolle en winstgevende digitale winkelinnovaties die zowel voor de shopper als voor de retailmedewerker relevant zijn.

In de bluepaper biedt de expertgroep je niet alleen zeer concrete Golden Guidelines met betrekking tot digitale winkelinnovaties aan, maar hebben zij ook een digitale tool ontwikkeld waarmee je snel inzicht krijgt in je eigen succes op het gebied van innoveren, alsmede in de meest relevante innovaties voor jouw organisatie en diens huidige uitdagingen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Danny Groenenboom

    Danny Groenenboom

    Head of Retail, ATOS

Host

  • Danny Groenenboom

    Danny Groenenboom

    Head of Retail, ATOS

Alle 18 experts

  • Tom Beerens

    Tom Beerens

    Category Development Manager Benelux, Bonduelle

  • Justus Boggemann

    Justus Boggemann

    Senior Procurement Buyer, Blokker Holding

  • Lindy Borgman

    Lindy Borgman

    Innovatiemanager, Univé Verzekeringen

  • Malaika Brengman

    Malaika Brengman

    Professor Marketing & Consumentengedrag, Vrije Universiteit Brussel - Solvay Business School

  • Anne de Jongh

    Anne de Jongh

    Business Developer, fonQ/ Cafedeco

  • Nancy Dierick

    Nancy Dierick

    Channel Analyst, Proximus

  • Dirk Essing

    Dirk Essing

    Senior Business Development Manager, Philips Lighting

  • Jennifer Heuijerjans

    Jennifer Heuijerjans

    Account Manager Ecommerce, Unilever

  • Sandro Lauria

    Sandro Lauria

    eCommerce Foodretail, Sligro Food Group

  • Tim Smeets

    Tim Smeets

    Senior Manager Digital, Cognizant

  • Henk Steinz

    Henk Steinz

    Business Consultant Digital Transformation, ATOS

  • Henri van den Broek

    Henri van den Broek

    E-Commerce Manager, ANWR-GARANT Nederland B.V.

  • Danny van den Burg

    Danny van den Burg

    Industry Lead Consumer Goods, GfK

  • Bas van der Krogt

    Bas van der Krogt

    Formule Manager Runnersworld, Euretco

  • Pauline van der Linden

    Pauline van der Linden

    Strategic Business Developer Retail, KPN

  • Fer van der Plas

    Fer van der Plas

    Chief Marketing Officer, Digiloket/schoolpoort.nl

  • Arthur van Diemen

    Arthur van Diemen

    Omnichannel Development Manager, Nextail

  • Richard Wijngaard

    Richard Wijngaard

    Projectmanager Retail & ICT, Livera

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.