De digitale evolutie brengt veel veranderingen met zich mee: van augmented en virtual reality tot Internet of Things. Dit heeft een grote impact op de verwachtingen van consumenten en daarmee ook op de (fysieke) retail. In deze evolutie zijn winkels straks niet meer de plek zoals we die nu kennen. Een fysieke winkel wordt meer een marketinginstrument dan een plek om een aankoop te doen. Klanten gebruiken platformen steeds meer om zich te oriënteren. Wat betekent dat voor de tuinbranche? Hoe ziet onze retail eruit over vijf jaar? Hoe kunnen we anticiperen op de snelheid van veranderingen? En wat voor businessmodellen zouden deze evolutie kunnen faciliteren?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe bereidt de tuinbranche zich voor op de consument van 2022? 

Het onderzoek

De groep is in tweeën gedeeld en elke subgroep heeft zich bezig gehouden met een van de twee onderstaande onderzoeksvragen.

1. Hoe ziet de consument er in 2022 uit?

Hierbij is gekeken naar kwesties als: Hoe wil de consument in 2022 online winkelen binnen de tuinbranche? Winkelt hij op platforms, via social media of ontstaat er nog een nieuwe manier om te winkelen? Wil de klant gebruikmaken van technologieën als augmented reality (AR) en virtual reality (VR)? Zijn er nog andere trends die invloed kunnen hebben op het koopgedrag van de consument?

2. Welke businessmodellen en partnerships moeten er worden ontwikkeld?

Het veranderende consumentengedrag vraagt om andere businessmodellen en samenwerkingsvormen (zoals leverancier/retailer, abonnementsvormen en private lease). Deze subgroep heeft uitgezocht welke kansen er liggen op dit gebied en hoe je deze kansen kunt uitwerken tot haalbare initiatieven. Ook richtte de groep zich op fulfilment en de ict-organisatie. Wat zijn de problemen van nu en hoe ziet de toekomst er in deze gebieden uit?

Het resultaat

Op basis van de bevindingen schreef de expertgroep een praktische bluepaper. Het doel van dit onderzoeksrapport is om de lezer duidelijke handvaten te geven waarmee hij in kan springen op de kansen en ontwikkelingen in de tuinretail.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Frank van der Heide

    Frank van der Heide

    Directeur, Tuinbranche

Host

  • Okko Huisman

    Okko Huisman

    Founder & CEO, CloudSuite

Alle 28 experts

  • Jana Bender

    Jana Bender

    Senior E-Commerce Marketeer, Event Creators

  • Steven Bodde

    Steven Bodde

    Sr. Accountmanager Omnichannel, Methoeve Organisatie B.V.

  • Paul Burger

    Paul Burger

    Algemeen Directeur, Welkoop

  • Ivo Cloots

    Ivo Cloots

    Sales Manager Nederland, Edelman

  • Manon Copini

    Manon Copini

    CEO, PW Markets

  • Rein Donselaar

    Rein Donselaar

    Sales Manager, BVB Substrates

  • Gerhard Heierman

    Gerhard Heierman

    Online Marketing Manager, Van der Garde Tuinmeubelen

  • Diederik Kersten

    Diederik Kersten

    Owner, Kersten B.V.

  • Wilko Klaassen

    Wilko Klaassen

    Chief Digital Officer, Bakker.com

  • Cora Kleinhout

    Cora Kleinhout

    Chief Commercial Officer, De IJsvogel Groep

  • Ralph Koopman

    Ralph Koopman

    Managing Director, Decorum Company

  • Emiel Koops

    Emiel Koops

    Marketing Manager, Pokon Naturado

  • Jeroen Linde

    Jeroen Linde

    Directie, Warentuin

  • Edwin Meijer

    Edwin Meijer

    Marketing Director, GardenConnect

  • Jacky Michels

    Jacky Michels

    Directeur, GroenRijk Retail B.V.

  • Marlou Mulders

    Marlou Mulders

    Sales Director, Prins Petfoods

  • Maartje Mutsaers

    Maartje Mutsaers

    Marketing Manager, Capi Europe B.V.

  • Marjon Nijkamp

    Marjon Nijkamp

    Directeur Public Events Gartenträume, Event Creators

  • Ruud Ottenhof

    Ruud Ottenhof

    CEO, Tuincentrum Osdorp

  • Tjeerd Posthumus

    Tjeerd Posthumus

    Owner, TPK Media & Events

  • Erwin Rombouts

    Erwin Rombouts

    E-commerce Manager, Goossens wonen & slapen

  • Stefanie Semmekrot

    Stefanie Semmekrot

    Marketing Manager, Hartman

  • Jan Sido Zwart

    Jan Sido Zwart

    Commercieel Directeur, ECOstyle B.V.

  • Peter Stox

    Peter Stox

    Eigenaar / Directeur, Stox

  • Mark-Jan Terwindt

    Mark-Jan Terwindt

    Manager Retail, Noviflora Holland B.V.

  • Gino Thuij

    Gino Thuij

    Industry Lead Fashion, Home & Lifestyle, GfK

  • Marc Tomassen

    Marc Tomassen

    Manager Online, Elho

  • Anne van Workum

    Anne van Workum

    Marketeer, CloudSuite

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.