Ook van het ShoppingTomorrow-onderzoeksjaar van 2019-2020 is de expertgroep Circular Economy een belangrijk onderdeel. Dit jaar met GS1 als host en CGI Nederland als voorzitter. 

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is, vanuit data perspectief bekeken, de informatie welke nodig is om als bedrijf in de fashionketen processen rondom circulaire economie optimaal te kunnen bewerkstelligen en hoe maak je deze informatie beschikbaar voor consumenten en ketenpartners?

Toelichting

Om in 2050 zeker te zijn van voldoende eten, drinken en welvaart voor een ieder, is een omslag van een lineaire naar een circulaire economie noodzakelijk. In een dergelijke economie worden geen eindige grondstofvoorraden uitgeput en worden reststoffen opnieuw ingezet. Concreet betekent dit dat we bij  productie en distributie van goederen en diensten zo min mogelijke grondstoffen (en dus ook energie) in zetten, ze optimaal gebruiken (sharing) en ze geheel (returned/2nd hand/refurbished) of gedeeltelijk hergebruiken (recycling).  

Om de processen in deze economie te kunnen aansturen is informatie nodig die de betrokken partijen moeten verzamelen en onderling moeten kunnen uitwisselen. Denk daarbij aan specifieke product data (product/materialen paspoort), proces gegevens, gebeurtenissen (traceerbaarheid) en partij gerelateerde informatie. En gaat het dan over algemene informatie over een product, een productbatch of een individueel item?

In de expertgroep verkennen we de te ondersteunen processen, bekijken we hun relevantie op korte en langere termijn en onderzoeken we hoe het verzamelen en uitwisselen van informatie het meest efficient kan worden ingericht in het ecosysteem van betrokken bedrijven. Welke basis standaards en nieuwe technieken kunnen hierbij een rol spelen? Je krijgt een overzicht van hoe je data huishouding kunt gaan voorbereiden op de toekomst.

Planning onderzoeksjaar

april
2019
februari
2020

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Marieke van Zelst

    Process Business Analyst, Cgi

Host

  • Frits van den Bos

    Frits van den Bos

    Manager Innovatie, GS1 Nederland

Alle 23 experts

  • Ted Arends

    Project Manager, Wehkamp BV

  • Coen Bertens

    Coen Bertens

    Projectmanager monitoring verpakkingen, Afvalfonds Verpakkingen

  • Merijn Bot

    Co-Founder, Blu-me

  • Vasili van den Briel

    Vasili van den Briel

    Ecommerce Category Manager, Welkoop

  • Miriam Geelhoed

    Consultant, Modint

  • Mirjam de Groot

    VP Manufacturing & Retail, Cgi

  • Arjan van der Heijden

    Operational Manager, Just Brands B.V.

  • Charlotte Hooijdonk

    interim management retail, JBC

  • Natascha Klootsema

    Eigenaar, Flavourites

  • Ron Koldeweid

    Ron Koldeweid

    Business Manager and Founder, Starfreak

  • Redmer Kronemeijer

    Data engineer, Cgi

  • Ellen de Lange

    Ellen de Lange

    Adviseur duurzaamheid, Thuiswinkel.org

  • Désiree Laureijssen

    PR & Communication, SNURK bv

  • Saskia Lensink

    Data Scientist, Cgi

  • Bianca Maas

    Bianca Maas

    Marketing Strategist, VeldhovenGroup

  • Andreea Moga

    Software Engineer & AI Community Leader, Cgi

  • Marloes de Ruiter

    Marloes de Ruiter

    Interim E-Business Manager, Cemex Trescon

  • Tanja Schuil

    Business Controller, ZENGGI BV

  • Rens Tap

    Senior Consultant, Modint

  • Bart Vellinga

    Bart Vellinga

    Supply Chain & Logistics Manager, MS Mode

  • Joost Vos

    Joost Vos

    Manager Digital Marketing, Media & CRM, Score Wholesale B.V.

  • Brigitte de Wilde

    Oprichter, Fish of No Nation B.V.

  • Anita de Wit

    Co-Founder, ReBlend

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.