Eén van de expertgroepen in het onderzoeksjaar 2019-2020 keek naar data management binnen de circulaire economie en onderzocht wat de datavereisten zijn om een circulaire economie optimaal te bewerkstelligen. De onderzoeksgroep is gehost door GS1 Nederland en is voorgezeten door Cgi.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is, vanuit data perspectief bekeken, de informatie welke nodig is om als bedrijf in de fashionketen processen rondom circulaire economie optimaal te kunnen bewerkstelligen en hoe maak je deze informatie beschikbaar voor consumenten en ketenpartners?

Over het onderzoek data management for a circular economy 2019-2020

Om in 2050 zeker te zijn van voldoende eten, drinken en welvaart voor iedereen, is een omslag van een lineaire naar een circulaire economie noodzakelijk. In een dergelijke economie worden geen eindige grondstofvoorraden uitgeput en worden reststoffen opnieuw ingezet. Concreet betekent dit dat we bij de productie en distributie van goederen en diensten zo min mogelijke grondstoffen (en dus ook energie) inzetten, grondstoffen optimaal gebruiken (sharing) en ze geheel (returned/2nd hand/refurbished) of gedeeltelijk hergebruiken (recycling).  

Om de processen in deze economie te kunnen aansturen is informatie nodig die de betrokken partijen moeten verzamelen en onderling moeten kunnen uitwisselen. Denk daarbij aan specifieke product data (product/materialen paspoort), procesgegevens, gebeurtenissen (traceerbaarheid) en partijgerelateerde informatie. En gaat het dan over algemene informatie over een product, een productbatch of een enkel item?

De verkenning van data management binnen een circulaire economie 2019

In de expertgroep data management for a cicular economy 2019 verkent de expertgroep de te ondersteunen processen, bekijken zij hun relevantie op korte en langere termijn en onderzoeken zij hoe het verzamelen en uitwisselen van informatie het meest efficiënt kan worden ingericht in het ecosysteem van betrokken bedrijven. Welke basisstandaarden en nieuwe technieken kunnen hierbij een rol spelen?

Aan de hand van de resultaten ontwikkelen we een overzicht van hoe je je met je datahuishouding kunt gaan voorbereiden op de toekomst. De analyse van verzamelde data biedt immers perspectief. Zo kunnen de resultaten een verwachtingspatroon scheppen en kansen aan het licht brengen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Marieke van Zelst

    Marieke van Zelst

    Process Business Analyst, Cgi

Host

  • Frits van den Bos

    Frits van den Bos

    Manager Innovatie, GS1 Nederland

Alle 15 experts

  • Coen Bertens

    Coen Bertens

    Projectmanager monitoring verpakkingen, Afvalfonds Verpakkingen

  • Yvon van Boekholt

    Yvon van Boekholt

    Senior Business Consultant, Cgi

  • Miriam Geelhoed

    Miriam Geelhoed

    Consultant inkoop en productie, Modint

  • Mirjam de Groot

    Mirjam de Groot

    VP Retail, Cgi

  • Rob Haenen

    Rob Haenen

    Co-Founder, CHEAQUE B.V.

  • Charlotte Hooijdonk

    Charlotte Hooijdonk

    interim management retail, JBC

  • Natascha Klootsema

    Natascha Klootsema

    Eigenaar, ZIN Trendstudio

  • Ron Koldeweid

    Ron Koldeweid

    Business Manager and Founder, Starfreak

  • Ellen de Lange

    Ellen de Lange

    Adviseur duurzaamheid, Thuiswinkel.org

  • Désiree Laureijssen

    Désiree Laureijssen

    Online marketeer, SNURK bv

  • Bianca Maas

    Bianca Maas

    Marketing Strategist, VeldhovenGroup

  • Nike Moederscheim

    Nike Moederscheim

    Consultancy & Interim Management, Zelfstandige

  • Marloes de Ruiter

    Marloes de Ruiter

    Interim E-Business Manager, Cemex Trescon

  • Bart Vellinga

    Bart Vellinga

    Supply Chain Manager, MS Mode

  • Anita de Wit

    Anita de Wit

    Co-Founder, ReBlend

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.