De expertgroep Headless & omnichannel Commerce 2019-2020 heeft in het kader van de customer journey van de toekomst gekeken naar de rol die technologie kan spelen bij het neerzetten van een goede omnichannelpropositie. Technologie – en specifiek headless – wordt vaak genoemd als een mogelijke oplossing voor een omnichannel strategie, maar is dat probleem wel op te lossen met technologie? De expertgroep zocht het uit.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat is de rol van headless in de omnichannel omgeving van de toekomst?

In een omnichannelstrategie wordt de klant centraal gesteld. In de laatste jaren zijn er steeds meer nieuwe technologieën bijgekomen die het gat tussen online en offline steeds kleiner maken. Dit betekent uiteraard nieuwe kansen, maar kan ook zorgen voor nieuwe bedreigingen. Niet alleen moet de organisatie klaar zijn voor nieuwe initiatieven, maar ook de technologie moet hiermee om kunnen gaan. Door de komst van nieuwe technologieën die variëren van AI tot smart homes zijn er steeds meer mogelijkheden. Toch blijkt dat de nieuwste technologieën in de praktijk vaak nog niet direct worden ingezet. Dit terwijl de verwachtingen van klanten juist steeds verder toenemen. Een flexibele onderneming kan daarbij uitkomst bieden.

APIs als onderdeel van headless commerce 2019

Een nieuwe generatie platformen die recentelijk is ontstaan zijn headless platformen. Toch is headless commerce anno 2019 nog erg onbekend. Headless commerce omvat een andere manier van werken. Headless benadert een economisch rendabele en efficiënte manier van werken door verschillende applicaties aan elkaar te koppelen door het gebruik van application program interfaces (APIs). APIs werken doorgaans op een vooraf vastgestelde werkwijze waar niet vanaf geweken kan worden. Dit betekent dat er rond deze systemen een eigen schil moet worden ontwikkeld.

Dit wekt wellicht de indruk dat dit juist niet flexibel is, maar schijn bedriegt. Door de ingebouwde flexibiliteit van vele applicaties kun je iets unieks creëren dat aansluit bij jouw headless commerce anno 2019. Dit betekent overigens niet dat je huidige traditionele manier van werken niet meer volstaat, maar een headless aanpak kan een goede aanvulling zijn.

Wil je je graag verder verdiepen in headless? Download dan de bluepaper hieronder, waar de volledige onderzoeksresultaten van deze expertgroep worden toegelicht.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Jeffrey Fröling

    Jeffrey Fröling

    Consultant digital commerce, Incentro

  • Bart Klaver

    Sales Consultant | Digital Commerce, Incentro

Hosts

  • Ivo Bronsveld

    Ivo Bronsveld

    Head of Integrations, commercetools

  • Lyone Peperkamp

    Lyone Peperkamp

    Marketing Manager, commercetools

Alle 11 experts

  • Marcel Agterberg

    Marcel Agterberg

    e-Business Manager, Bunzl Verpakkingen Arnhem

  • Tim Beckers

    Tim Beckers

    Global Lead product owner e-commerce, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Willem-Jan van den Bichelaer

    Willem-Jan van den Bichelaer

    Product Owner PLUS app (a.i.), Plus Retail B.V

  • Martijn Bults

    Martijn Bults

    CRO Expert, FBTO

  • Jochem Dielemans

    Jochem Dielemans

    Digital Commerce specialist, Mans E-commerce Interim Solutions

  • Nancy Dierick

    Nancy Dierick

    Channel strategy expert, Proximus

  • Patrick van der Heijden

    Patrick van der Heijden

    Productowner PIM en E-commerce, Wiltec

  • Mark Roex

    Mark Roex

    Omnichannel E-business consultant, MarkRoex.nl

  • Tamara Smith-Zonneveld

    Tamara Smith-Zonneveld

    e-Commerce en omnichannel specialist, Palma Interim

  • Pim Teunissen

    Pim Teunissen

    Digital Marketing Manager, Koninklijke Gazelle B.V.

  • Marieke van Wandelen

    Marieke van Wandelen

    Hoofd Marketing en Communicatie, Audax Group B.V.

Nieuws

  • Het nieuwe ShoppingTomorrow-onderzoeksjaar: Innoveren en samenwerken in tijden van crisis
    • Algemeen
    • 14-05-20

    Een maand geleden, op 15 april, startte het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow tijdens het jaarlijkse Kick-Off congres. Voor het eerst in de geschiedenis van het programma gebeurde dit virtueel,...
  • De 5 best gelezen bluepapers van 2020
    • Nieuwsbericht
    • 07-05-20

    In 2019 hebben meer dan 600 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 groepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Onderstaande...
  • De onbeantwoorde vragen van de Kick-Off beantwoord
    • Algemeen
    • 20-04-20

    Helaas hadden we vorige week tijdens de livestream van de Kick-Off niet de tijd om alle vragen te beantwoorden. Daarom hebben we ze opgestuurd naar de sprekers, zodat onze kijkers toch nog de antwoorden...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.