De expertgroep D2C: Create a new Revenue Driver for Brands, met Spryker als voorzitter en Mobiquity als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe wordt D2C een belangrijke winstfactor voor B2B organisaties?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe wordt D2C een belangrijke winstfactor voor B2B organisaties?

Toelichting onderzoek

Rechtstreekse levering aan eindgebruikers door fabrikanten is geen nieuwe trend. De digitalisering van de detailhandel heeft deze ontwikkeling de afgelopen jaren echter versneld. Maar veel B2B-merken, die vooral tijdens de pandemie hard leunde op marktplaats platforms zoals Amazon, hebben een harde les geleerd tijdens de pandemie. Toen deze platforms besloten hun energie te richten op de verzending van toiletpapier naar de massa, trokken ze eenvoudigweg de stekker uit andere fabrikanten. Dus wat een eenvoudige en snelle manier leek om online te verkopen, werd plots een verplichting / risico, die blootlegde hoe kwetsbaar B2B-bedrijven waren voor de power van platformen en andere marktplaats platforms.

In de huidige platform economie zorgen veel fabrikanten er al voor dat zij niet kwetsbaar zijn voor de power van platformen door het heft in eigen handen te nemen en rechtstreeks online handel te drijven met hun klanten. Merken en fabrikanten implementeren een dergelijke "Direct-to-consumer" (D2C) strategie in zeer uiteenlopende mate. De COVID-19 pandemie heeft aangetoond dat het een voordeel is om niet afhankelijk te zijn op één enkel verkoopkanaal. Maar zelfs voordien zijn veranderingen in de koopgewoonten en de verwachtingen van de klanten al duidelijk zichtbaar.

Digitale touchpoints spelen een doorslaggevende rol bij aankoopbeslissingen, ongeacht of de producten uiteindelijk online worden gekocht. Voor een toenemend aantal bedrijven wordt het van cruciaal belang om expertise op het gebied van digital commerce op te bouwen, ongeacht de branche waarin zij opereren. Hoe meer tijd verstrijkt voordat de nodige capaciteiten zijn ontwikkeld, hoe meer bedrijven achterop raken bij de concurrentie. De mate van Direct-to-Consumer (D2C) potentieel hangt af van het volwassenheidsniveau van de D2C-strategie. Het goede nieuws is dat naarmate een organisatie volwassener wordt, het inkomsten potentieel groeit.

Maar hoe zien B2B organisaties en nieuwe spelers D2C? Samen met 20+ deskundigen zal deze expertgroep de markt analyseren om de potentie van een D2C-strategie te beoordelen en de voor- en nadelen voor organisaties nader te onderzoeken. Belangrijke onderzoeksvragen en onderwerpen daarin zijn:

  • Wat is de status / situatie van D2C in 2022 wereldwijd?
  • Welke trends zijn er in D2C?
  • Wat is de toekomstige waarde van een D2C strategie?
  • Welke soorten D2C aanbieders zijn er (technische volwassenheid)?
  • Hoe beslissen fabrikanten of een digitale D2C-strategie voor hen levensvatbaar is?
  • Wat zijn de cruciale drijfveren en barrières van een D2C strategie?
  • Wat zijn de voordelen een D2C strategie?
  • Wat zijn de uitdagingen van de een D2C strategie? 
  • Wat zijn de voor- en nadelen van het opzetten van een eigen B2B marketplace?
  • Wat zijn de tools en technologie die nodig zijn om succesvol te starten?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Danny Groenenboom

    Danny Groenenboom

    Strategy Director Retail Europe, Mobiquity Inc.

Alle 24 experts

  • Eline van Aken

    Eline van Aken

    Director Digital Marketing & Ecommerce Growth, Philips

  • Bastiaan Bless

    Bastiaan Bless

    Channel Manager, Koninklijke Gazelle B.V.

  • Jochem de Boer

    Jochem de Boer

    Head of Markting, Deli Home Netherlands B.V.

  • Bart van Bommel

    Bart van Bommel

    Head of E-commerce, Digital & CRM, Koninklijke Auping B.V.

  • Bob Breijs

    Bob Breijs

    Digital Marketing manager, Groupe SEB Nederland BV

  • Frederick van Doren

    Frederick van Doren

    E-Commerce Trading Manager, Body & Fit Sportsnutrition B.V.

  • Ronald van Drunen

    Ronald van Drunen

    Head of Global D2C, Philips

  • Jasja Gerrits

    Campaign Manager, Prins Petfoods

  • Bianca de Haan

    Bianca de Haan

    European Marketing Manager, Gallagher Europe B.V.

  • Hidde van der Heide

    Hidde van der Heide

    Marketing Manager, Libbey

  • Stefan Hemmer

    E-commerce Manager, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Lisa van den Herik

    Lisa van den Herik

    Head of eCommerce & data insights, Lannoo Groep

  • Bart Hesselmans

    Bart Hesselmans

    Director Ecommerce North West Europe, Pepsico

  • Jurriaan van 't Hoff

    Global Director B2C eCommerce & New Business, HEINEKEN Nederland

  • Pepijn van den Hoogen

    Pepijn van den Hoogen

    CCO, TCK Sports Group

  • Jolanda Lamboo

    Manager e-Commerce, Nestlé Nederland BV,

  • Harry van Loo

    Harry van Loo

    Online Marketing & Sales, A.Vogel B.V.

  • Berry Plokker

    Expansion Manager eCommerce, AB InBev

  • Danique Roodnat

    Customer Experience Manager, Medux BV

  • Ton Stam

    Ton Stam

    European Sales Manager, Fort Vale

  • Jaap Van Den Bosch

    Jaap Van Den Bosch

    Sr. Business Development Manager, Kuehne + Nagel

  • Willemien Vos

    Willemien Vos

    Webshop Manager, NewCakes B.V.

  • Floris Willemsen

    Floris Willemsen

    E-Commerce specialist, Schneider Electric

  • Nadia Zariouh

    ecommerce manager - D2C, PMI Worldwide

Nieuws

  • DEPT®: “De virtuele wereld neemt nu een enorme vlucht”
    • Algemeen
    • 20-07-2022

    Tijdens de ShoppingTomorrow – Final Sprint nam Max Pinas, creative director en partner bij DEPT®, ons mee in de wereld van Metaverse en NFT’s. Hoe ziet de digitale toekomst eruit en hoe kun je hierop inspringen?...
  • Winnaars awards voor 10 jaar jubileum ShoppingTomorrow
    • Algemeen
    • 20-07-2022

    ShoppingTomorrow bestaat dit jaar 10 jaar. Een mooie mijpaal en om dat te vieren hebben we vier awards uitgereikt aan verschillende deelnemers van ShoppingTomorrow die een bijzondere prestatie hebben geleverd....
  • Misbruik retourrecht tegengaan met vignet en stickers
    • Algemeen
    • 18-07-2022

    Een koffer gebruiken voor een vakantie en daarna retour sturen. Een jurk met vlekken terugsturen na een avondje uit. Na het zien van het EK of WK de bestelde tv retourneren. Warmteborstels die terugkomen...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.