De cross-border e-commerce groeit anno 2019! Steeds meer online ondernemers maken de stap over de grens. Daarbij zijn veel vraagstukken te tackelen. Ook in 2019 keek de expertgroep cross-border E-commerce hoe ze online ondernemers met een van deze vraagstukken over grensoverschrijdende verkoop kan helpen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de ‘unusual suspect’ e-commercemarkten van Europa en wat zijn de kansen en uitdagingen van deze markten?

Zowel consumenten als bedrijven kopen en verkopen steeds meer over de grens. De wereld verandert daardoor steeds meer in een global shopping mall, waarin grensoverschrijdende verkopen een steeds belangrijkere rol aannemen. Terwijl consumenten voorheen vaak een voorkeur hadden voor aankopen in een gelokaliseerde webshop in hun eigen taal, verminder de angst om aankopen in het buitenland te doen in rap tempo. We kunnen dan ook vaststellen dat cross-border e-commerce in 2019 ook echt zijn intrede heeft gedaan. Deze grensoverschrijdende aankopen zijn voor een groot deel te danken aan marktplaatsen. Marktplaatsen zorgen namelijk voor een relatief eenvoudige manier om producten in buitenlandse markten te verkopen en om verkopen in het buitenland te testen.

Cross-border e-commerce unusual suspects anno 2019

Voor Nederlandse retailers zijn vele markten relatief toegankelijk. Zo verkopen Nederlandse webshops veel in onder andere Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk. De verwachtingspatronen in deze landen zijn echter relatief hoog. Bovendien is er ook sprake van meer concurrentie. Tegelijkertijd zijn er ook opkomende markten, ook wel bekend als unusual suspects. De vraag is echter, welke landen behoren tot deze unusual suspects en waar liggen de kansen voor Nederlandse retailers?

De expertgroep cross-border e-commerce 2019-2020 zocht het voor je uit en heeft de onderzoeksresultaten samengevat in de bluepaper die je hieronder kunt downloaden. Wil jij je verdiepen in dit onderwerp en ontdekken waar de unusual suspects voor jou kunnen zitten? Lees dan verder in de bluepaper en de uitgebreide bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Hans Siebum

    Hans Siebum

    Managing Director Global, Salesupply B.V.

Host

  • Olaf Jansen

    Olaf Jansen

    Head of E-commerce Business Development, DHL Express (Netherlands) B.V.

Alle 17 experts

  • Alex Baar

    Alex Baar

    E-commerce Manager, Jolie Window Fashions B.V.

  • Sander Berlinski

    Sander Berlinski

    Team Lead Strategy, ISM eCompany

  • Jill Boonstra

    Jill Boonstra

    Manager International Growth, OMODA

  • Jonno den Engelsman

    Jonno den Engelsman

    Directeur, Rexx Trading B.V.

  • Erwin Hammer

    Erwin Hammer

    Global Director Marketing and Sales, Instore Kids Corners B.V.

  • Nico Hoeijmans

    Nico Hoeijmans

    Editor-in-Chief Cross-Border Magazine, Salesupply Nederland B.V.

  • Rick de Jong

    Rick de Jong

    Marketing Manager, Pon's Automobielhandel B.V.

  • Dannis Kee

    Dannis Kee

    Logistiek Manager, BALR

  • Pieter van der Linden

    Pieter van der Linden

    Business Development & Retail Manager, Smurfit Kappa Corrugated Benelux B.V.

  • Roel Linssen

    Roel Linssen

    Directeur / Eigenaar, Tomahawk Digital Marketing

  • Ayla van Olphen

    Ayla van Olphen

    Co-Founder / CCO, Homedeco

  • Dennis Raadschelders

    Dennis Raadschelders

    Business Development Manager, Bpost

  • Machiel Tiddens

    Machiel Tiddens

    Director Digital Platform, NLinBusiness

  • Robert Viertelhauzen

    Robert Viertelhauzen

    Head of Sales, SafeSize

  • Paul de Vries

    Paul de Vries

    Head of eCommerce, Didi Fashion B.V.

  • Luuk Wijnhold

    Luuk Wijnhold

    eCommerce portfolio manager Food & Refreshments, Unilever Nederland BV

  • Roel Zanders

    Roel Zanders

    Manager e-Commerce, Van den Borne

Nieuws

  • Het nieuwe ShoppingTomorrow-onderzoeksjaar: Innoveren en samenwerken in tijden van crisis
    • Algemeen
    • 14-05-20

    Een maand geleden, op 15 april, startte het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow tijdens het jaarlijkse Kick-Off congres. Voor het eerst in de geschiedenis van het programma gebeurde dit virtueel,...
  • De 5 best gelezen bluepapers van 2020
    • Nieuwsbericht
    • 07-05-20

    In 2019 hebben meer dan 600 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 groepen, zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Onderstaande...
  • De onbeantwoorde vragen van de Kick-Off beantwoord
    • Algemeen
    • 20-04-20

    Helaas hadden we vorige week tijdens de livestream van de Kick-Off niet de tijd om alle vragen te beantwoorden. Daarom hebben we ze opgestuurd naar de sprekers, zodat onze kijkers toch nog de antwoorden...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.