In b2c heeft digital commerce al een hoge vlucht genomen, maar ook in b2b is de impact van digital commerce enorm. Zowel qua effect op de hele waardeketen als qua omvang. Maar hoe pak je dit aan? Waar houd je rekening mee en hoe maak je de juiste keuzes?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de belangrijke succesfactoren in B2B digital commerce?

Inhoud bluepaper

Veel b2b-bedrijven zetten inmiddels hun eerste stappen op het gebied van e-commerce. Tegelijkertijd lopen enkele b2b-bedrijven voor op de markt omdat ze al jaren e-business inzetten. Denk daarbij aan Electronic Data Interchange (EDI) en bestelportalen. De e-commerce-experts in deze groep komen uit organisaties met uiteenlopende levels van digital maturity. Zij geven antwoord op de vraag: “Wat zijn de belangrijkste succesfactoren in b2b digital commerce?”

  • In de bluepaper behandelt de expertgroep praktische vragen als:
  • Welke doelstellingen leg je van tevoren vast?
  • Welke business metrics koppel je daaraan?
  • Hoe weeg je kwalitatieve verbeteringen mee, zoals het beter bedienen van huidige klanten?
  • Hoe kwantificeer je een verbeterde operational efficiency?
  • Hoe prognosticeer je potentiele groei van nieuwe marktsegmenten door inzet van digital commerce?

    Doel van de expertgroep

    Het doel van de expertgroep was om concreet te onderbouwen welke investeringen nodig zijn om de strategische keuze voor B2B digital commerce tot een succes te maken. Ook bepalen we op welke wijze het rendement op deze investeringen (ROI) geoptimaliseerd kan worden. Dit doen we door het verkrijgen van nieuwe inzichten, het uitwisselen van ervaringen en ideeën en het vaststellen van best practices.

    Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag, behandelt de expertgroep vier onderwerpen:

    1. Productinformatie
    2. Organisatorische uitdagingen
    3. KPI’s in b2b
    4. Het samenstellen van een e-commerceteam

    Mede mogelijk gemaakt door:

    Personen in deze expertgroep

    Voorzitter

    • Herbert Pesch

      Herbert Pesch

      Director, Evident Digital

    Host

    • Roelof Swiers

      Roelof Swiers

      Country Manager Benelux, Intershop Communications

    Alle 24 experts

    • Nanne Batelaan

      Nanne Batelaan

      Formule Manager, De Stiho Groep

    • Pieter Both

      Pieter Both

      Global E-commerce Development Manager, Mediq

    • Sybrand Brouwer

      Sybrand Brouwer

      Founder, INDI.nl

    • Eric Croon

      Eric Croon

      Co-founder en CCO, Zamro B.V.

    • Aart Freriks

      Aart Freriks

      BU Director, Pavo

    • Bob Furrer

      Bob Furrer

      Manager Information Services, Deli Home Products

    • Marc Gijsberts

      Marc Gijsberts

      Manager ICT, Copaco B.V.

    • Dirk-Jan Goudswaard

      Dirk-Jan Goudswaard

      Manager Marketing & Sales, ShipSupport (Royal IHC)

    • Rob Helderman

      Rob Helderman

      E-commerce Manager, Royal Brinkman

    • Fons Hofstra

      Fons Hofstra

      Manager E-commerce, BMN Bouwmaterialen B.V.

    • Gabor Huszar

      Gabor Huszar

      Manager Commercial Excellence, Aalberts Industries / Climate Control

    • Michan Katerbarg

      Michan Katerbarg

      Manager Digital & e-Business, Wavin Group

    • Hans-Peter Ligthart

      Hans-Peter Ligthart

      Team Manager Digitale Platformen, SURFmarket

    • Krimo Maadi

      Krimo Maadi

      Group E-commerce Manager, Fluiconnecto by Manuli

    • Rick Maresch

      Rick Maresch

      Digital Officer, Cordstrap

    • Theo Schiebroek

      Theo Schiebroek

      E-business and Digital Development Manager, itsme

    • Sjoerd Sipkema

      Sjoerd Sipkema

      Manager B2B E-commerce, Technische Unie

    • Martijn Spoelstra

      Martijn Spoelstra

      Business Unit Manager, Holland Trading Group

    • Mascha Tamarinof

      Mascha Tamarinof

      New Business Manager, Evident Digital

    • Anthon Tolboom

      Anthon Tolboom

      Vice President Business Development, Forbo Flooring Systems

    • Dennis van den Hoek

      Dennis van den Hoek

      Global lead E-Commerce & Transformation, Akzo Nobel Decorative Coatings B.V.

    • Fred van der Sluijs

      Fred van der Sluijs

      E-business Manager, Rensa

    • Marco van Dorp

      Marco van Dorp

      Channel Manager E-business, Linde Gas Benelux

    • Eefje Vogels

      Eefje Vogels

      Product Owner / B2B Webshop Manager, Bavaria

    Nieuws

    • Corona zorgt voor wisselende online consumentenbestedingen in eerste kwartaal 2020
      • Persbericht
      • 22-07-2020

      Reisbranche krijgt harde klappen, grote groei bij meeste productcategorieën De impact van de corona-uitbraak op de online consumentenbestedingen liet zich in het eerste kwartaal van 2020 al zien. Vooral...
    • Consumentengedrag na corona: minder experience, meer convenience
      • Nieuwsbericht
      • 08-07-2020

      De coronacrisis heeft tot nu toe een flinke impact gehad op de Nederlandse samenleving en daarmee ook op de retailsector. Veel fysieke winkels sloten (noodgedwongen) hun deuren, terwijl de winkels die...
    • Wil jij als eerste weten wanneer de nieuwste bluepapers online komen?
      • Algemeen
      • 06-07-2020

      De ShoppingTomorrow-expertgroepen zijn momenteel druk bezig met een onderzoek of vraagstuk en schrijven een zogenaamde bluepaper over de resultaten en inzichten die zij hebben opgedaan in de expertgroepsessies....

    Meer nieuws

    ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

    Bestand downloaden

    Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

    Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.