Organisaties, onder andere binnen de e-commerce sector, realiseren zich dat consumenten steeds selectiever worden in de interacties die zij toelaten. Dit komt onder andere door de toename van internet connectiviteit en online dienstverlening, die leidt tot een steeds moeilijker hanteerbare cognitieve en mentale belasting van de gebruikers. Gecombineerd met de steeds strenger wordende data privacy eisen wordt het belangrijk om in te zetten op een relevante en transparante klantervaring om in contact te blijven met de doelgroep.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence - AI) helpen om consumenten een relevante klantervaring te bieden, en tegelijkertijd te blijven kleuren binnen de lijntjes van de privacy wet- en regelgeving en de verwachtingen die de consument daaraan stelt?

Artificial intelligence (AI) biedt anno 2019 binnen de e-commerce veel nieuwe mogelijkheden voor het leveren van een ultieme klantervaring en tegelijkertijd zijn bedrijven en de wetgever genoodzaakt om hier verantwoord mee om te gaan.

AI in e-commerce

AI in e-commerce maakt het mogelijk om realtime en op relevante touchpoints informatie beschikbaar te stellen voor consumenten om zo de klantervaring en customer journey te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde content (en prijzen) die de bezoeker krijgt dankzij een realtime visualisatie van inhoud. Daarnaast biedt AI nog veel meer mogelijkheden. Wat dacht je van het herkennen van de klant, zodat je weet wie er (online) shopt. Toch moet binnen AI ook de privacy voldoende worden gewaarborgd. Hoewel het technisch kan hebben consumenten namelijk vaak de behoefte dat persoonlijke informatie wordt afgeschermd.

Deze tweestrijd roept ook de vraag op wat de toekomstvisie zal zijn van AI in e-commerce vanaf 2019. De expertgroep next level e-commerce with responsible AI 2019-2020 deed onderzoek naar de mogelijkheden en beperkingen van AI en schetst daarnaast verwachtingen over de toekomstvisie van responsible AI. Verdiep je verder in dit onderwerp en download hieronder de bluepaper van deze expertgroep.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Tu Ngo

    Tu Ngo

    Manager Digital, Accenture Interactive

  • Mehmet Olmez

    Mehmet Olmez

    Managing Director Accenture Interactive, Accenture Interactive

  • Pritti Rana

    Pritti Rana

    Security Consultant, Accenture Interactive

  • Matthijs Wilschut

    Matthijs Wilschut

    Digital Commerce Consultant, Accenture Interactive

Host

  • André Walter

    André Walter

    Executive Data Privacy Advisor, Baker & McKenzie Amsterdam N.V.

Alle 12 experts

  • Sebastiaan Bekker

    Sebastiaan Bekker

    Development Manager, Wehkamp BV

  • Bart Berende

    Bart Berende

    Director Category & Buying NL, Emesa Nederland B.V.

  • Martijn van den Corput

    Martijn van den Corput

    CCO, OptInsight B.V.

  • Bettina Couperus Dalenoord

    Bettina Couperus Dalenoord

    Marketing Director, TBAuctions Netherlands B.V.

  • Michael de Groot

    Michael de Groot

    Digital Commerce Manager, Intergamma B.V.

  • Edwin Hof

    Edwin Hof

    Director of Digital Sales, TUI Nederland N.V

  • Joost Lebens

    Joost Lebens

    Sales Director, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Godelieve van Loon

    Godelieve van Loon

    Category manager Online Foodservice, Sligro Food Group

  • Arian Oosthoek

    Arian Oosthoek

    Co-Founder, E-Tail Genius

  • Corine van Schie

    Corine van Schie

    Global CRM manager, Bugaboo International B.V.

  • Mark van der Vlies

    Mark van der Vlies

    Director Customer Interaction, Koninklijke KPN N.V.

  • Adriaan van Wijck

    Adriaan van Wijck

    Interim E-commerce Manager, Plaat B.V.

Nieuws

  • Eerste hybride ShoppingTomorrow-event groot succes
    • Nieuwsbericht
    • 17-09-2020

    Gisteren kwam een groot gedeelte van de ShoppingTomorrow-experts bij elkaar voor het een na laatste ShoppingTomorrow-event van dit onderzoeksjaar. Met ruime afstand tussen de bezoekers onderling kijken...
  • Winkelende consument heeft weinig vertrouwen in robots
    • Persbericht
    • 15-09-2020

    Nederlandse consumenten staan erg sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er niet door geholpen worden, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow....
  • Wijnand Jongen: “Je kunt als retailer echt niet meer om artificial intelligence heen”
    • Nieuwsbericht
    • 14-09-2020

    Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org en president van Ecommerce Europe, is al decennialang de voorvechter en spreekbuis op het gebied van digital commerce in Nederland en Europa. Hij hecht er veel waarde...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.