Consumenten hebben digitalisering in hoog tempo omarmd. Ondertussen is er een ware ‘goudkoorts’ ontstaan om de consument in deze nieuwe, digitale wereld te ‘bezitten’, met alternatieve spelers en nieuwe toetreders. Hierbij is snelheid belangrijk. En waarom? Omdat het merendeel van de waarde in de waardeketen verschuift naar diegene die de consument ‘bezit’. Kijk bijvoorbeeld maar naar de reisbranche, waar Booking.com de grote winnaar is.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de redenen om wel of niet online direct te verkopen als merk en hoe richt je dit in?

Gevolgen van digitalisering

Als gevolg van deze digitalisering ontstaan grote veranderingen in de traditionele waardeketen. De markt dis-intermedieert omdat alle spelers in de waardeketen een relatie proberen aan te gaan met de eindgebruiker. De vraag is welke rol merken hier willen en kunnen spelen. Daarbij bestaan er meerdere opties om een digitale relatie aan te gaan met de consument. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een volledig nieuw B2C-merk en -e-business, zoals Maxi-Cosi deed met Babyvalue.nl. Of aan het kopen van een bestaand B2C-kanaal, zoals Deli N.V. deed met Totaalmarkt.nl.

Mogelijkheden te over, maar waarom zou een merk een directe relatie willen aangaan met een eindgebruiker? En wat voor manier van werken vergt dat? Om antwoord te geven op deze vragen behandelt de expertgroep Direct Brands in de bluepaper twee cruciale punten voor merken:

  • Wat zijn de redenen om wel of niet online direct te verkopen als merk?
  • Hoe zet je een online direct kanaal op?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Steven Koolen

    Steven Koolen

    Senior Manager, SparkOptimus

Host

  • Reinoud Haal

    Reinoud Haal

    Consultant, SparkOptimus

Alle 11 experts

  • Ruud De IJssel Schepper

    Ruud De IJssel Schepper

    Business leader - Direct Experience/eCommerce EMEA, SONOS Europe

  • Jur Gaarlandt

    Jur Gaarlandt

    Senior Manager, SparkOptimus

  • Peter Korver

    Peter Korver

    Eigenaar / Managing Director, Nomad

  • Jules Kramer

    Jules Kramer

    Customer Marketing & eCommerce Manager, Friesland Campina

  • Gertin Schraa

    Gertin Schraa

    Global Lead eCommerce, Philips

  • Marten Strikwerda

    Marten Strikwerda

    Senior Manager Shopper Marketing & Ecommerce, Unilever

  • Arnold Struik

    Arnold Struik

    Marketing Director, Ahrend Inrichtingen B.V.

  • Rens Tap

    Rens Tap

    Kleding Econoom, House of Einstein

  • Manon van Gasteren

    Manon van Gasteren

    E-commerce Manager, Accell Nederland

  • Rob van Griensven

    Rob van Griensven

    Head of Media / Sponsoring en CRM, Heineken

  • Hemko van Wezel

    Hemko van Wezel

    Creative Retail & Brand Strategist/Entrepreneur, Formule Fabriek BV

Nieuws

  • Op naar duurzaam succes met ShoppingTomorrow
    • Nieuwsbericht
    • 11-10-2023

    Een gigantische hoeveelheid toepasbare kennis over digital commerce is beschikbaar gekomen. Het zijn de gedeelde inzichten van ruim vijfhonderd experts van ShoppingTomorrow, in 21 bluepapers. Ze staan...
  • Dit zijn de highlights van de Final Sprint
    • Blog
    • 29-06-2023

    De ShoppingTomorrow - Final Sprint vandaag bracht een mooie opkomst van ruim 400 experts in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Het evenement bood de gelegenheid voor de professionals om samen te komen met...
  • Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse
    • Persbericht
    • 29-06-2023

    Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.