De expertgroep City Distribution 2019-2020 was voor de derde keer onderdeel van het ShoppingTomorrow onderzoeksjaar. De expertgroep onderzocht welke B2B- en B2C-stromen er nu al gebundeld worden en waar kansen liggen voor verdere bundeling. Steeds vaker worden B2B-zendingen gecombineerd met B2C-zendingen. Deze bundeling van goederenstromen leidt tot kostenbesparing en vermindering van het aantal vervoersbewegingen. Dit laatste is met name in de binnenstad van groot belang.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Een stap verder in city distribution: klaar voor de start?

Veranderingen en uitdagingen in city distribution 2019

Op de korte termijn staan er grote veranderingen te wachten die een uitdaging vormen voor klassieke verdienmodellen in de logistiek. Voor het Klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om in 2025 zero-emissiezones te creëren in Nederlandse binnensteden. Bovendien duiken er meer en meer nieuwe logistieke concepten op die een grote mate van schaalbaarheid en flexibiliteit hebben. Ook in 2019 betraden nieuwe distribution concepten de markt, en de verwachting is dat dit nog wel even doorgaat. Ook vanuit het buitenland nemen de marktpartijen toe. Denk bijvoorbeeld aan het betreden van de Nederlandse markt door partijen als Uber en Amazon.

Tegelijkertijd komen er ook grote distribution veranderingen op het gebied van arbeid en technologie. Data speelt een steeds crucialere rol en de impact van robots, smart cities, connected driving en artificial intelligence (AI) groeit. Hoewel de beschikbare arbeidskrachten juist afnemen, neemt automatisering met kleinschalige distribution methodes ook in 2019 steeds verder toe. Denk hierbij aan bezorging per fiets. Het wordt dus belangrijker om de juiste werknemers te vinden met veranderende competenties.

Zodoende verdwijnen de verschillen tussen B2B en B2C verzendingen steeds meer. Verzendingen worden juist steeds meer op dezelfde manier aangepakt waarbij er geen sprake is van verschillende verzendstromen, maar deze juist zijn samengevoegd om transport van locatie naar locatie zo optimaal mogelijk te benutten.

Ben je benieuwd naar de onderzoekresultaten van de expertgroep City Distribution 2019-2020? Lees dan ook zeker de bluepaper. Deze kun je hieronder downloaden.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Kees Jan Roodbergen

    Kees Jan Roodbergen

    Hoogleraar Logistiek, Rijksuniversiteit Groningen

Hosts

  • Anne-Marie Nelck

    Anne-Marie Nelck

    Secretaris Deelmarkten, TLN

  • Dirk Sosef

    Dirk Sosef

    Director Research & Strategy, Prologis European Developments B.V.

Alle 26 experts

  • Jaap van den Bosch

    Jaap van den Bosch

    Business Development Manager, Bpost

  • Jeroen Bouman

    Jeroen Bouman

    Business Consultant, Centric

  • Paul Buijs

    Paul Buijs

    Assistant Professor Sustainable Logistics, Rijksuniversiteit Groningen

  • Wendy Coster

    Wendy Coster

    Managing Consultant, Capgemini Nederland BV

  • Vincent Donkersloot

    Vincent Donkersloot

    Key Accountmanager Consumer, Fashion & Retail, DHL Parcel (Netherlands) B.V.

  • Jantine Doornbos

    CEO & Founder, FoodDrop

  • Luc van Gompel

    Oprichter, Parcls Pakketpunt

  • André Groot

    André Groot

    Algemeen Directeur, Peeters Vervoercentrale

  • Birgit Hendriks

    Birgit Hendriks

    Projectmanager Europa, Stichting Eco2City

  • Bastiaan Hoekstra

    Bastiaan Hoekstra

    Supply Chain Manager, Hanos

  • Jacco van der Kamp

    Jacco van der Kamp

    Transportation analysis and projects, CB

  • Wouter van Keulen

    Wouter van Keulen

    Retail Manager, DPD Nederland B.V.

  • Frank Kindt

    Frank Kindt

    Algemeen Directeur, Aventeon B.V.

  • Erik Koekoek

    Directeur, SimplyMile B.V.

  • Jan Leensen

    Jan Leensen

    Supply chain developer, Jumbo Supermarkten BV

  • Michiel Nieuwkerk

    Michiel Nieuwkerk

    Oprichter, ViaTim B.V.

  • Raymond Onink

    Raymond Onink

    Adviseur zakelijke markt, Wecycle

  • Anna Paulides

    Anna Paulides

    Project Leader Stadslogistiek, PostNL

  • Eduard Plate

    Eduard Plate

    Manager, EduardPlate (PlateMarketing B.V.)

  • Nicol Saaltink

    Nicol Saaltink

    Project Manager E-Global, Rijksuniversiteit Groningen

  • Marco Scholten

    Algemeen directeur, Bode Scholten B.V.

  • Stefan Vanluyten

    Stefan Vanluyten

    Founder - Business Development, GEORGE Pakketbrievenbussen

  • Jennifer Visser

    Jennifer Visser

    Communicatiemedewerker - Webredacteur, TLN

  • Jakob Vonck

    Algemeen Directeur, LCW Groningen

  • Michiel Vos

    Michiel Vos

    Founder, ZUPR B.V.

  • Nick Vreeswijk

    Operationeel directeur, Fietskoeriers.nl

Nieuws

  • Wil jij als eerste weten wanneer de nieuwste bluepapers online komen?
    • Algemeen
    • 06-07-20

    De ShoppingTomorrow-expertgroepen zijn momenteel druk bezig met een onderzoek of vraagstuk en schrijven een zogenaamde bluepaper over de resultaten en inzichten die zij hebben opgedaan in de expertgroepsessies....
  • Succesfactoren voor verandering
    • Blog
    • 30-06-20

    Verandering is altijd en overal en we zijn er niet altijd aan toe. De hoeveelheid en complexiteit van verandering neemt daarentegen alleen maar toe. Hoe zorg je er dan voor dat een verandertraject alsnog...
  • Hoe krijg je mensen mee in verandering? In vijf stappen naar verandering
    • Blog
    • 26-06-20

    Verandering is altijd en overal en we zijn er niet altijd aan toe. De hoeveelheid en complexiteit van verandering neemt daarentegen alleen maar toe. Hoe zorg je er dan voor dat een verandertraject alsnog...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.