De expertgroep Free Consumer Choice and Algorithms, met Human & Tech als voorzitter en Thuiswinkel.org als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?

Toelichting onderzoek

De onderzoeksvraag is een vervolg op de verkenning op dit onderwerp en zet een volgende stap (verdieping en definities) in aanloop naar een  totstandkoming van  “werkbare afspraken” voor het bedrijfsleven.

We willen concreet handen en voeten geven aan richtlijnen waarmee we het 'grijze gebied' tussen verleiding en misleiding benoemen. Hiervoor hebben we een viertal aandachtsgebieden geselecteerd:

  1. Personalisering van prijzen en aanbod
  2. Schaarste-aanduidingen
  3. Oneerlijke volgorde en presentatie
  4. Moeilijk om te annuleren
  • Hoe ziet een werkbare afspraak eruit op een afgebakend deel van het geheel van mogelijke technieken en methoden (Nudging en Darkpatterns), zodat bedrijven dit intern kunnen gebruiken en hiermee een leidraad hebben om het bewust of onbewust toepassen van dark patterns tegen te gaan?
  • Welke bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
  • Wat zijn de criteria om het grijze gebied van nudging of  darkpattern te kunnen definiëren?
  • Hoe kunnen bedrijven consumenten helpen bij het beter inschatten van (ongewenste) uitkomsten van algoritmen?
  • Hoe kunnen marktpartijen samen komen tot werkbare afspraken over de bescherming van de consument in de online wereld, als het gaat om het gebruik van algoritmen?

Gezocht profiel

Deze expertgroep is voornamelijk op zoek naar experts in de volgende functieprofielen: 

  • Publieke organisatie: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
  • E-commerce: Gemixte groep uit verschillende branches
  • Belangengroepen
  • Experts op het gebied van jurist,techniek,mens 

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

Alle 3 experts

  • Jaap Bearda

    Head of UX, Emakina

  • Robert Enters

    Robert Enters

    Innovatie manager, De Volksbank N.V.

  • Coen Wiers

    Coen Wiers

    Area Lead Customer Engagement, Rabobank Nederland

Nieuws

  • De metaverse is hier! Ben jij er klaar voor?
    • Nieuwsbericht
    • 18-01-2022

    Er is niet echt een keiharde definitie voor het tech hype woord van dit moment: metaverse. Het is deels Web3.0, VR, AR, Crypto, platform en e-commerce ineen. Het is een pure internetwereld waarin je loopt,...
  • Het einde van third party cookies
    • Nieuwsbericht
    • 18-01-2022

    Nu privacybescherming steeds belangrijker wordt, heeft Google bekendgemaakt in 2023 afstand te doen van third party cookies. Vorig jaar stopten browsers Safari en Firefox hier al mee en nam ook Apple maatregelen...
  • We stoppen met het verkopen van messen aan jongeren
    • Nieuwsbericht
    • 18-01-2022

    De jeugdcriminaliteit daalt, maar niet in de categorie ernstige geweldsdelicten. Er is in de politiestatistieken sprake van een stijging van het aantal jongeren onder de 18 jaar die verdacht wordt van...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.