Verkopen via marketplaces? Zo doe je dat!

Online marketplaces, waar consumenten kunnen winkelen bij verschillende merken en retailers, zijn een belangrijk onderdeel geworden van de e-commercewereld. Steeds meer platformen stellen zich open als marketplace en bestaande marketplaces worden dominanter, zowel nationaal als internationaal. Dit leidt tot een verandering in klantgedrag: online shoppers beginnen hun zoektocht steeds vaker op een verkoopplatform in plaats van via een zoekmachine. In haar bluepaper laat de expertgroep Marketplaces, mede mogelijk gemaakt door Newcraft en DPD, zien hoe je hier als retailer op in kunt spelen.

Persoon op tablet

(Web)winkeliers die via marktplaatsen willen gaan verkopen moeten eerst goed in kaart te brengen hoe al de verkoopkanalen die zij gebruiken of willen gebruiken op elkaar aansluiten. Het onderstaande e-commercekwadrant is een handige tool om je partners en online kanalen in te richten, waarbij je de afweging maakt tussen controle en inzicht versus bereik. Verschillende dynamieken vereisen een ander soort aanpak en op elk (al dan niet online) kanaal bedien je een andere doelgroep. Per kanaal heb je dus een andere strategie nodig.

Figuur met op twee assen 'bereik en groei' en 'controle en inzicht'

In de praktijk is de scheiding tussen de verschillende kanalen uiteraard niet zo zwart-wit en smelten de kwadranten vaak samen. Denk maar aan Blokker die een marketplace lanceert of Coolblue die fysieke vestigingen opent. Ook ontstaan er hybride platformen die deels zelf verkopen en deels een marketplace zijn. Het voordeel dat deze partijen hebben, is dat ze door hun veelal grote schaal ook hun eigen warehousing en fulfillment kunnen inzetten voor de marketplace, iets waar verkopers van kunnen profiteren. Voor een optimaal resultaat zet je alle kanalen in en laat je ze elkaar versterken.

De voor- en nadelen van marktplaatsen

Als je als retailer gebruik gaat maken van een marktplaats, is het goed om de voor- en nadelen van het verkopen via deze platformen op een rij te zetten, zoals het krijgen van een groter bereik tegenover gebrek aan klantrelatie, de mogelijkheid om mee te liften op innovaties en makkelijker buitenlandse markten te betreden, maar ook de hoge commissies en overige kosten.

Het inzetten van een marketplace als verkoopkanaal is niet iets dat je ‘er even bij doet’, want het raakt de hele organisatie. Het is daarom belangrijk om de juiste kennis en vaardigheden te ontwikkelen en/of te bepalen wat je als organisatie zelf doet en wat je uit wilt besteden. Inventariseer eerst welke kennis en vaardigheden er nodig zijn om vervolgens per organisatieonderdeel te bekijken wat er al in huis is om te starten of (verder) te versnellen.

Gewoon beginnen

Het advies van de expertgroep: gewoon beginnen! Maar begin klein: kies één merk, één marketplace en één land waar je makkelijk kunt schakelen en opschalen. Richt je daarbij op de volgende onderdelen:

  • Voorraad en orderafhandeling
  • Content
  • Zichtbaarheid
  • Schaalbaarheid

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.