Thuiswinkel.org haalt social media uit social logins

Hartstikke fijn natuurlijk, dat consumenten bij webshops (en andere online dienstverleners) een account kunnen aanmaken zodat ze niet steeds hun gegevens hoeven in te voeren voor bijvoorbeeld een bestelling. Maar omdat elke organisatie dit op haar eigen manier doet, moeten ze heel veel accounts en verschillende wachtwoorden bij net zoveel websites onthouden. Om het voor consumenten makkelijker te maken, kwam er een tijd terug een oplossing via social logins, waardoor consumenten kunnen inloggen met hun social-media-accounts. Een positieve ontwikkeling voor webwinkeliers en (sommige) consumenten, maar is er ook een oplossing voor mensen die hier geen gebruik van willen of kunnen maken?

Thuiswinkel.org haalt social media uit social logins

Via social logins log je in met de gegevens waarmee je bijvoorbeeld op Facebook of Twitter bekendstaat. Voor consumenten is dit een prima oplossing, omdat zij nu niet steeds een nieuw account hoeven aan te maken voor elke website. Maar ook voor webwinkeliers hebben social logins de nodige voordelen:

  • Dankzij social logins ontvang je over het algemeen heel veel bezoekersdata, omdat op social media veel gegevens worden gedeeld, zoals woonplaats, interesses en activiteiten. Hiermee kunnen webshops hun bezoekers gerichtere content en producten aanbieden en de hele customer journey en communicatie-uitingen verder personaliseren.
  • Social logins bieden een vorm van vertrouwdheid onder consumenten. Zeker als je eigen merk nog niet zo bekend is, kan een bekend logo als dat van Facebook of Twitter de consument het vertrouwen geven om klant te worden van jouw webwinkel.
  • Het aanmaken van een account is met lange formulieren op desktops al geen pretje maar op mobiele apparaten is het helemaal een crime. Met een social login geef je je klanten de mogelijkheid om zich ook mobiel snel en eenvoudig te registeren.

 

Nadelen social login

Als je deze voordelen bij elkaar optelt, kun je je voorstellen dat het gebruik van social logins een conversieverhogende werking kan hebben voor webwinkeliers. Toch kleven er ook een aantal nadelen aan het gebruik van social-mediaplatformen voor het aanmaken van accounts op websites. Zo is het vertrouwen van consumenten in de borging van hun privacy flink gedaald, onder andere na het incident met Cambridge Analytica en Facebook. Daarnaast geven de webwinkeliers die werken met social logins de controle aan derde partijen; als er een storing of een inbreuk op de beveiliging van het social-mediaplatform is, hebben webwinkels daar natuurlijk ook meteen last van. Ten slotte worden ook de consumenten die niet op social media actief zijn op deze manier uitgesloten als je alleen social login aanbiedt.

Eén e-commercelogin via Thuiswinkel.org

Om wel te profiteren van alle voordelen van social logins maar tegelijkertijd de nadelen zoveel mogelijk uit sluiten, is Thuiswinkel.org in samenwerking met ict-bedrijf CM.com een expertgroep binnen onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow gestart. Hierin gaan retail- en ict-experts onderzoeken wat de mogelijkheden zijn rondom het opzetten van één enkele login voor meerdere webwinkels, zonder het gebruik van social-mediaplatformen.

 

Meer informatie?

Wil je meer weten over dit innovatieve initiatief of deelnemen aan de expertgroep? Lees meer over de expertgroep of neem direct contact op met Just Hasselaar, policy adviser digital transactions bij Thuiswinkel.org (justhasselaar@thuiswinkel.org).

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.