Philips Experience Tour: duurzaamheid & innovatie

Woensdagmiddag 1 november waren we welkom bij Philips Lighting op de High Tech Campus in Eindhoven. Hier begon om 14.00 uur het derde voorzitters- en gastherenoverleg van 2017. Inge trapte de bijeenkomst af en bracht iedereen op de hoogte van de laatste stappen in het programma richting de Webwinkel Vakdagen.

Philips Experience Tour: duurzaamheid & innovatie
  • 15 november Shopping Time: laatste bijeenkomsten van de groepen
  • 4 december Deadline inleveren bluepapers
  • 23 januari Webwinkel Vakdagen & lancering boek

Daaropvolgend werd er in verschillende groepen gebrainstormd over eventuele verbeteringen in het programma en het genereren van nieuwe ideeën.

 

Philips Experience Tour

De volgende activiteit op de agenda vond plaats in een ander gebouw van Philips. Opgedeeld in groepen bezochten we vier verschillende presentaties: City Farming, 3D Printing, Circular Economy en Fit and Forget vs Circular Lighting. Deze onderwerpen lopen wel wat uiteen, maar ze hebben allemaal een heel duidelijk doel: het stimuleren van de circulaire economie. In de ogen van Philips bestaat deze uit drie fasen: make, use en return. Dit gaat verder dan het recyclen van onderdelen, want om het echt te laten werken moeten er nieuwe businessmodellen komen. Een mogelijkheid zou hier kunnen zijn om licht te leasen. Je koopt dan geen lampen meer en het onderhoud wordt voor je geregeld. Kortom, ‘licht als een service.’

Het inzetten van 3D printing zorgt eveneens voor een meer flexibele lampenmarkt met mogelijkheden tot personalisatie en duurzaamheid. In de toekomst kunnen consumenten wellicht zelfs digitaal een eigen lamp ontwerpen, die dan via 3D printing kan worden gemaakt. Het gaat dan niet meer om minimale aantallen van 10.000 lampen. Dat kan een grote doorbraak betekenen omdat het ook interessant wordt voor consumenten.

Wat verder veel naar voren kwam, is het hergebruiken van onderdelen. Waarom zou je alles weggooien, terwijl er nog onderdelen zijn die vele jaren langer mee kunnen? Winkelindelingen en -concepten veranderen nu om de drie tot vijf jaar, wat eerst eens in de tien jaar was. Een meer flexibele vorm van licht en installatie is dus zeker geen overbodige luxe.

Initiatief in duurzaamheid

De prioriteiten van Philips op het gebied van duurzaamheid en innovatie zie je terug in de onderzoeken die ze doen op het gebied van City Farming. Samen met studenten van Wageningen Universiteit en HAS Hogeschool testen ze de perfecte omstandigheden voor verschillende gewassen. Het doel hiervan is om deze te laten groeien in een omgeving zonder aarde, zonder invloeden van buitenaf en met een minimaal ruimte- en energieverbruik.

Licht toepassen in de winkel

Hoe belangrijk is licht eigenlijk in je winkel? Essentieel, hebben we gezien. Met licht kun je de sfeer in de winkel maken of breken, maar ook belangrijke producten accentueren of extra aantrekkelijk maken. De rondleiding startte in een werkplaats en magazijn, waarin licht belangrijk is voor het werkcomfort en de veiligheid. Vervolgens kregen we een demonstratie in een supermarkt en een kledingwinkel. Philips doet veel onderzoeken naar wat licht doet voor bepaalde producten. Wil je het vlees extra rood? Dan hebben ze daar een receptuur voor. Wil je het vlees juist extra vers? Dan is daar weer een ander LED-recept voor beschikbaar. Zo kun je spelen met de experience en de kwaliteitsperceptie in de winkel.

Geïnteresseerd in de circulaire economie? Meld je dan aan als expert voor 2018 en geef dit op als interesse!

Ben je dit jaar expert en heb je je nog niet aangemeld voor Shopping Time? Doe dat dan snel via de uitnodiging in je e-mail!

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.