Omnichannel logistiek maakt het verschil in 2025

De markt groeit, de concurrentie neemt toe en de consument wordt veeleisender. Hoogste tijd dus om de klassieke marketingkeuze tussen differentiatie en kostengerichtheid af te stoffen. Veel webwinkels werden groot met het bieden van lage prijzen, maar op de lange termijn is die positie voor slechts weinig partijen een haalbare strategie. De expertgroep Innovation & Omnichannel E-fulfilment onder begeleiding van Fontys en Rijksuniversiteit Groningen is in dit interessante onderwerp Omnichannel gedoken.

Omnichannel logistiek maakt het verschil in 2025

Webwinkels zullen zich in toenemende mate proberen te onderscheiden door service en bezorging. De diversiteit aan afleveropties neemt daardoor verder toe. Denk hierbij aan de keuze voor levering binnen een uur of levering met een lage CO2-uitstoot. De logistieke complexiteit wordt hierdoor vergroot. Tegelijkertijd zijn fysieke winkels op zoek naar hun toegevoegde waarde in een e-commercewereld.

De expertgroep Innovation & Omnichannel E-fulfilment ziet daarom op het gebied van logistiek het volgende gebeuren in de nabije toekomst:

  • Naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels kan zorgen voor winstgevendheid van webwinkels én instandhouding van fysieke winkels.
  • Webwinkels gaan samenwerken met een groot aantal logistieke partijen en logistieke partijen gaan ook onderling samenwerken. Het milieu is in dit proces een belangrijke factor.
  • Ict-platformen zullen belangrijk zijn in het delen van informatie en het beschikbaar maken van geavanceerde algoritmes. Deze algoritmes zorgen ervoor dat de logistieke diversiteit effectief en efficiënt uitgevoerd kan worden.

Omnichannel logistiek

We kennen de term ‘omnichannel’ vooral vanuit de marketing en klantbeleving. Op het gebied van service en logistiek staat de omnichannelgedachte echter nog in de kinderschoenen. Processen voor online bestellingen zijn nog vaak gescheiden van de processen voor winkelbelevering, terwijl naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels juist kan zorgen voor winstgevendheid van webwinkels én instandhouding van fysieke winkels.

Om de complexiteit en diversiteit van de logistiek in 2025 aan te kunnen zullen er onafhankelijke ketenregieplatformen ontstaan. Zij zorgen dan voor de ontsluiting van benodigde data, transparantie en inzicht voor alle partijen in de keten. Verder worden verschillende beslissingsmodellen gekoppeld aan de beschikbare informatie. Er worden keuzes zichtbaar voor de consument aan de hand van het beslismodel waarbinnen de consument zelf kan kiezen, ook voor duurzame opties.

Samenwerking tussen logistieke partijen wordt steeds meer nodig om een goede service te bieden en tegelijk het milieu te sparen. Daarom presenteert de expertgroep in haar bluepaper een Last-Mile Delivery-model dat in de besluitvorming kan worden gebruikt om tot een goede balans tussen service en milieu te komen. 

Ga terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.