MADE.com: cutting out the middle man

Het in Frankrijk opgerichte MADE.com verovert succesvol de Europese markt. Ze leveren designproducten rechtstreeks van de designer/fabrikant naar de consument en slaan zo een aantal logistieke stappen over. Op deze manier kunnen zij de producten aanzienlijk goedkoper leveren. Damien Poelhekke vertelde tijdens ShoppingTomorrow – De Kick-off hoe ze de markt willen veranderen en welke plannen ze nog hebben om de wereld te veroveren.

MADE.com: cutting out the middle man

MADE.com is in 2010 online begonnen vanuit de filosofie dat winkels en dure designmerken hun klanten oneerlijk behandelen. Met alle tussenstappen in het proces betaal je vaak onnodig veel voor een designproduct. Aangezien MADE.com geen magazijnen, geen winkels en geen tussenpersonen heeft, kunnen zij veel kosten besparen die dus ook niet doorberekend hoeven te worden aan de klant.

Inmiddels verkoopt MADE.com via hun website 3500 verschillende designproducten, waarvan de ene helft door inhouse designers wordt ontworpen en de andere helft door externe designers. De producten worden gemaakt op aanvraag, waardoor de levertijd soms wat langer is maar MADE.com wel flexibel blijft. Op deze manier kunnen ze snel opschalen bij grote vraag en de productie eenvoudig terugbrengen als producten niet blijken te lopen.

Crowdfunding voor TalentLAB

MADE.com is onlangs met haar TalentLAB gestart, een uniek project binnen de designindustrie. In het TalentLAB kunnen (amateur)designers hun ideeën uploaden, waarna Made.com de beste designs selecteert. Vervolgens kunnen consumenten via een voorschot (kleine financiële bijdragen die gezamenlijk worden gebruikt om de eerste kosten te dekken) aangeven of ze het daadwerkelijk een goed idee vinden. Als blijkt dat het product voldoende support krijgt, wordt het geproduceerd en verkocht. Als dit niet zo is, dan krijgen de ‘investeerders’ hun bijdrage terug. Op deze manier kan MADE.com monitoren welke producten goed gaan lopen en kunnen ze snel nieuwe en succesvolle producten op de markt brengen.

Samenwerking is key

Een andere manier die MADE.com gebruikt om te meten welke producten populair zijn, is influencer marketing. Hierbij zoeken ze de samenwerking met influencers, zowel betaald als user-generated. Hierbij hebben ze gemerkt dat zogenoemde micro-influencers steeds meer macht krijgen. Hoewel zij een relatief klein bereik hebben, hebben ze vaak wel een trouwe schare fans en dus veel impact.

Daarnaast zet MADE.com haar klanten in door ze simpelweg te vragen foto’s te maken van de gekochte producten en hoe deze in hun huizen staan. Zo krijgen potentiële kopers een mooi inzicht in hoe de producten er in het dagelijks leven uitzien. Potentiële klanten kunnen ook vragen stellen aan de kopers, zodat ze eerlijke en persoonlijkere informatie krijgen over de producten.

​​​​​​​De stap naar offline

Hoewel ze van oorsprong online zijn begonnen, richten ze hun pijlen nu ook op offline. Door bijzondere samenwerkingen te zoeken, komen ze blijvend onder de aandacht bij consumenten. Dat doen ze op verschillende manieren:

  • Schiphol

Een mooi voorbeeld is hun samenwerking met Schiphol, waar ze verschillende huiskamers hebben nagebouwd binnen de gates. Zo kunnen reizigers inspiratie opdoen en de producten uitproberen in een huiselijke sfeer. De producten kunnen direct online besteld worden.

  • Showroom

Made.com ontdekte dat veel consumenten vooral de duurdere producten zoals een bed of bank ook uit wilde testen. Daarom hebben ze verschillende showrooms (brand cathedrals) in binnen- en buitenland en een flagshipstore in Amsterdam. Door ook offline het gedrag van de bezoekers te meten, hebben ze gemerkt dat de gemiddelde orderwaarde offline ruim 50% hoger ligt dan online. “Dat komt omdat consumenten duurdere producten, zoals een bed of bank, toch eerst willen uitproberen voordat ze het kopen”, vertelt Damien.

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.