Kijkshop gaat via nieuw platform met de tijd mee

De Zweed Björn Serving kwam naar Kijkshop met een geheel nieuwe strategie. ‘The one from Sweden’, zoals hij zichzelf noemt, stelt dat het oude model van retail dood is: ‘ Retail as we know it is end of life.’ Een harde stelling zo lijkt het. In zijn keynotepresentatie tijdens Shopping Today, vertelt hij waarom hij er op die manier over denkt en geeft hij de oplossing die hij voor Kijkshop gaat implementeren.

Kijkshop gaat via nieuw platform met de tijd mee

The one from Sweden

Hij noemt zichzelf ‘the one from Sweden’ en ‘the director of people’. Want mensen, dat is waar het uiteindelijk om draait. Technologie ondersteunt ons daarbij op veel verschillende manieren, misschien zelfs te veel. Het internet maakt ons gek, stelt hij. Daarbij doelt hij niet op de interactie die we met elkaar hebben via smartphones, maar de informatie die we krijgen. Al die informatie en dan vooral vanuit de retail, is erg verwarrend voor de consument.

Winkels voldoen niet meer

De winkels kunnen niet meer voldoende informatie leveren die de consument wel verwacht. Hij geeft het voorbeeld van een horloge dat hij wilde kopen, eentje die hij om kon houden tijdens het zwemmen. Welk type horloge kan dat? Welke is het beste? De winkels die hij bezocht konden hem dat niet vertellen, maar het internet wel. Uiteraard is dat te begrijpen, medewerkers zijn geen wandelende encyclopedieën.

Derde crisis; doelencrisis

Björn ziet een derde crisis ontstaan. Naast de twee crisissen waar we met zijn allen veel over praten: de economische en ecologische crisis, ziet hij ook een doelencrisis ontstaan. ‘Het is moeilijk om betekenisvol te leven. De doelencrisis houdt in dat we geen duidelijk doel meer hebben op het gebied van retailing. Het gaat om het verkopen van het product, maar juist de reden waarom je het verkoopt is voor de klant belangrijk.

Verandering binnen Kijkshop

Het eerste wat Björn bij Kijkshop verandert is de organisatiestructuur. Deze gaat van top-down naar bottom-up. Hij wil de mentaliteit van de werknemers veranderen en dat is waarmee hij de laatste maand mee bezig is geweest. Hij zegt al grote resultaten te zien na het verwijderen van alle managementlagen en de oude structuur.

Het merk Kijkshop

Het merk Kijkshop is in dit hele verhaal essentieel. “Het was een erg duffe en ouderwetse winkel die ik bezocht, maar het had 1 heel belangrijk detail. Als je terugkijkt in de geschiedenis en kijkt naar hoe de familie het bedrijf runde in de eerste 10 jaar, was dat erg innovatief. Het DNA van Kijkshop sprak mij aan”.

Björn wil Kijkshop terugbrengen naar het innovatieve bedrijf dat ze ooit waren. Ook al hebben we 15 jaar in tijd verloren, we kunnen die tijd terugkrijgen met het juiste gebruik van de juiste technologie.

Een nieuw businessmodel

De businessmodel dat Björn nastreeft is mensen met kennis van een product aan een product verbinden. We verbinden de mensen die écht advies hebben, in plaats van mensen in winkels die niet alles weten. Er zijn veel mensen die kennis hebben van specialismen en die ook nog eens andere mensen willen helpen. Dat is ook de reden waarom mensen zo houden reviews, daar helpen mensen elkaar al. Wij willen dus ook echt een betekenis geven aan de mensen die het advies geven en dit doen we met video.

We zijn gestopt met het zijn van echte retailers. We geven de producenten en leveranciers de kans om de juiste kennis met de juiste producten te verbinden middels video. Want Kijkshop gelooft in video.

Giving people purpose

De missie van Kijkshop is het creëren van een C2C platform. “Connecting people to people gives people purpose”. Het is geen non-profit, maar een platform zoals een winkelstraat. Het is nog steeds heel belangrijk om fysieke locaties te hebben. De manier waarop de winkels alleen nu zijn ingericht, geeft geen toegevoegde waarde volgens Björn. Winkels zullen compleet anders zijn over 5 jaar, maar het is uiteraard afwachten hoe dit zich gaat vormen. Björn geeft aan: “Ik wil dat de community mij vertelt wat ze willen, dat is het belangrijkste. Het gaat allemaal om service en experience”.

Wil je meer weten over de presentatie van Björn Serving op Shopping Today? Download hier zijn presentatie.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.