Interview met Wim Gramsma, spreker ShoppingTomorrow Kick-Off 2016

Wim Gramsma is één van de negen sprekers tijdens de aftrap van ShoppingTomorrow 2016: de Kick-Off. Wim Gramsma (58) was 17 jaar lang verantwoordelijk voor de marketing bij de Oad Groep en zijn merken Globe, Hotelplan, Bex en Oad Reizen. Hij maakte de gouden jaren van het familiebedrijf mee, maar zag ook hoe de positie van Oad in het nieuwe millennium jaar na jaar verzwakte. Een jaar voor het faillissement vertrok hij, omdat hij het geloof had verloren dat de Oad Groep zichzelf ingrijpend en succesvol zou kunnen veranderen. Hij startte een eigen consultancy als customer excellence marketeer en helpt nu organisaties hun klanten beter te begrijpen.

Interview met Wim Gramsma, spreker ShoppingTomorrow Kick-Off 2016

Wat zijn de speerpunten in het verhaal dat je ten gehore gaat brengen?

Op 23 september 2013 viel het doek voor de Oad Groep, op dat moment één van de drie grote reisbedrijven van ons land. De ‘kampioen van de oude reiswereld’ bleek niet opgewassen tegen de razendsnelle veranderingen waarmee de reisbranche te maken kreeg in het eerste decennium van deze eeuw. In zijn presentatie gaat Wim o.a. in op de volgende vragen:

  • Hoe is het mogelijk dat het op één na grootste en meest bekende, ijzersterke reismerk Oad niet in staat was om de sprong van de ‘oude’ naar de ‘nieuwe’ reiswereld te maken?
  • Wat was het spanningsveld waarin Oad terecht kwam in zijn pogingen om te veranderen?
  • Een analyse van wat er gebeurd is: welke omstandigheden leidden uiteindelijk tot de ondergang?
  • Is een roemrijk verleden misschien eerder een nadeel dan een voordeel?

Wat is jouw persoonlijke visie op het thema: ‘De toekomst van retail: leren van het verleden’?

Persoonlijk vind ik anticiperen op de toekomst belangrijker dan leren van het verleden. Je kunt slechts een aantal algemene do’s en don'ts meenemen uit datgene wat er is gebeurd. Die hebben met name te maken met de vraag hoe je veranderingen in je organisatie managed en het gedrag van de organisatie daarop kunt laten aansluiten.

Kom jij ook naar ShoppingTomorrow: The Kick-Off? Meld je nu aan! Bekijk hier de rest van het goed gevulde programma.

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.