Interview Jorij Abraham: "We bereiden ons samen voor op de toekomst"

Jorij Abraham is Program Manager van ShoppingTomorrow. Voorheen was hij manager e-commerce van de Bijenkorf , TUI en online uitgever bij Sanoma Media. Vanaf 2010 was hij verantwoordelijk bij Unic voor consulting. Hij begeleidde bedrijven bij de uitwerking van hun omni-channel organisatie en implementatie van hun e-commerce platform.

Jorij is mede oprichter van de Ecommerce Foundation, een non-profit organisatie gericht op het helpen van bedrijven en het verbeteren van hun e-commerce-activiteiten. Naast zijn betrokkenheid bij ShoppingTomorrow is Jorij Director Research & Advice bij Thuiswinkel.org. Tevens is hij eindverantwoordelijk voor de onderzoeksprogramma's van Ecommerce Europe.

Interview Jorij Abraham: "We bereiden ons samen voor op de toekomst"

Wat is ShoppingTomorrow eigenlijk?

"ShoppingTomorrow is het vervolg van Shopping2020, dat bestond uit een onderzoeks- en een actieprogramma. ShoppingTomorrow is het platform waar retailers gezamenlijk continu de ontwikkelingen van consumentengedrag, technologie en de (internationale) markt verkennen en tot concrete acties komen om hun eigen concurrentiepositie en die van Nederland te verbeteren. ShoppingTomorrow wordt ondersteund door 24 brancheorganisaties, van de ANVR tot Detailhandel Nederland en VNO NCW."

Voorheen was ShoppingTomorrow Shopping2020, vanwaar de naamswijziging?

"Shopping2020 had als centrale vraagstelling “Hoe shopt de consument in 2020?”. Het doel was vast te stellen welke acties op nationaal, branche- en bedrijfsniveau moeten worden opgepakt opdat B2C ondernemend Nederland succesvol (online & cross border) kan verkopen in 2020. Hierbij hebben 460 experts samengewerkt aan 20 expertrapporten die overhandigd zijn aan het Ministerie van Economische Zaken inclusief de synthese (samengesteld door McKinsey) met concrete acties om BV Nederland klaar te maken voor het jaar 2020.

In mei en juni 2014 hebben we Shopping2020 getransformeerd van onderzoeksprogramma naar actieprogramma. Dit hebben we gedaan met een grote roadshow, 60+ incompany master classes, 30+ congreslezingen maar met name door het opzetten van 30 expertgroepen. De focus van de expertgroepen was meer concreet; hoe gaan we in 2020 komen? De 30 expertgroepen hebben ieder een hoofdstuk geschreven op de Shopping2020 Wiki en daarnaast is het boek ‘ShoppingTomorrow’ gelanceerd.

We moeten ons blijven voorbereiden op de toekomst, ook na het jaar 2020. Om ons gezamenlijk te blijven wapenen en de oneindigheid hiervan aan te geven heeft het platform de naam ShoppingTomorrow gekregen.

Wat hebben we geleerd van Shopping2020?

"Een groot aantal expertgroepen heeft een inventarisatie gemaakt van de retailmarkt. Het is onmogelijk om de kernbevindingen in een paar woorden samen te vatten. Als we alle rapporten uitsplitsen naar drie hoofdthema’s zijn dit: de consument, de technologie en de markt.

Voor de markt geldt dat de verwachting is dat het aantal online aankopen flink gaat stijgen, tot wel 50% van de totale markt. De vergrijzing neemt toe en de ‘nieuwe oudere consumenten’ zijn in 2020 vrijwel allemaal online actief.

De consument zal steeds meer bepalen welke technologie de retailer moet ondersteunen. Online en offline versmelten maar we zullen ook steeds meer kopen via voice en agents. Consumenten zullen daardoor niet alleen minder in de fysieke winkel maar ook de webwinkel komen. Ze zullen kopen via platformen.

Dit heeft ook een grote impact op de markt. Deze zal zich steeds verder concentreren. De verwachting is dat ook internationale spelers als Amazon en Alibaba een groot deel van de Nederlandse markt veroveren. Marktplaats.nl is al een grote partij in Nederland die meer omzet faciliteert dan we als retailers gezamenlijk online realiseren."

Waarom is ShoppingTomorrow zo belangrijk voor de (e)commercebranche?

"Alleen door continu gezamenlijk vanuit verschillende invalshoeken en dus visies naar de toekomst te kijken kunnen we ons klaar maken voor de toekomst. We moeten als klein land kennis delen om internationaal met de giganten mee te kunnen doen."

Welke mensen raadt u aan om ook deel te nemen?

"Deelname aan ShoppingTomorrow is exclusief bedoeld voor (hoger) management van organisaties die verkopen aan consumenten (uitgezonderd de expertgroep B2B E-commerce). Dit zijn de mensen die aan de knoppen zitten om te zorgen dat we ook in 2020 en verder een goed retail klimaat hebben, zowel voor de consument als de B2C verkopende organisatie."

Meld u aan als expert!

Bent u geïnteresseerd? Neem contact op met Milou Swens (Projectcoördinator ShoppingTomorrow) of meld u meteen aan als expert!

Over ShoppingTomorrow

Shopping Tomorrow creëert een visie over hoe de consument in de toekomst shopt en helpt retailers hierop in te spelen. Dit jaar onderzoekt ShoppingTomorrow 20 thema’s: van Performance Advertising tot en met B2B E-commerce. ShoppingTomorrow is een initiatief van Thuiswinkel.org en wordt ondersteund door 24 brancheorganisaties.'

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.