Gezocht: retourmanager e-commerce fashion

Hoe kun je de retourstroom van je webshop terugdringen? Is dat eigenlijk wel noodzakelijk? En misschien wel het meest interessant: Hoe doe je dat cross-border? De expertgroep Cross-Border (E-)commerce, mogelijk gemaakt door Salesupply en DHL, heeft zich dit jaar op het retourvraagstuk gericht.

Gezocht: retourmanager e-commerce fashion

Is er eigenlijk wel een probleem?

Online verkoop is hot, zeker in fashion. Zowel op nationaal als internationaal niveau. De online groei die hiermee gepaard gaat is enorm. Dat biedt kansen, maar zorgt ook voor enkele bedreigingen. Een van die bedreigingen is het hoge retourpercentage in fashion (15%-40% is heel normaal). Het verwerken van die retourzendingen kost geld. Uit onderzoek blijkt dat het verminderen van het retourpercentage met 1% al een enorm positieve impact op de winstgevendheid heeft.

Om het retourproces te vereenvoudigen bieden e-tailers tal van oplossingen. Maar wat werkt? Is er een verschil tussen e-tailers en bijvoorbeeld marktplaatsen? En daarbij: kun je wel zo eenvoudig zeggen dat het retourvraagstuk alleen een probleem is? In het onderzoek naar het retourvraagstuk kunnen drie pijlers worden onderscheiden: het voorkomen, het verminderen en het vermarkten van retourzendingen.

Analyse

De drie pijlers in de retourstroom – ‘voorkomen’, ‘verminderen’ en ‘vermarkten’ – bieden online verkopers een handvol tools om de cross-border retourstroom beter te controleren. Welke pijler voor een e-tailer het beste werkt, vraagt om onderzoek. Daarvoor kun je enkele stappen in acht nemen:

Stap 1: Breng je retourzendingen in kaart.
Stap 2: Focus je inspanningen. Bekijk in welke pijler de meeste (of makkelijkste) winst te behalen valt.
Stap 3: Ga met het retourvraagstuk aan de gang.

Conclusie

De retourmanager, die aan de drie stappen van het retourvraagstuk kan werken, ontbreekt te vaak in een online cross-border (fashion)organisatie. Daardoor blijft het retourproces te vaak een probleem in plaats van dat het een kans wordt. Heb jij al een vacature uitstaan om internationaal die stappen vooruit te zetten?

Ga terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.