Expertgroep Opportunities of e-Accessibility reikt actieplan uit aan minister Hugo de Jonge

Webwinkels en andere mkb-branches gaan zich inzetten om hun bedrijven beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. MKB-Nederland heeft daarvoor op 14 juni jl. in Utrecht het programma MKB Toegankelijk gelanceerd. Tijdens de kick-off van het programma nam minister De Jonge van VWS de eerste actieplannen die brancheorganisaties in samenwerking met MKB-Nederland, VNO-NCW, Ministerie van VWS en de Alliantie VN-Verdrag Handicap hebben opgesteld in ontvangst. Het doel van het programma is om voor eind 2019 50.000 ondernemers te stimuleren ermee aan de slag te gaan.

Expertgroep Opportunities of e-Accessibility reikt actieplan uit aan minister Hugo de Jonge

15% bevolking heeft beperking

"Een beperking is pas echt een belemmering als bedrijven er geen rekening mee houden", vertelt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. "Nederland telt zo’n twee miljoen mensen met een bepaalde handicap. Dat is 15% van de bevolking. Zoals ook vermeld in het VN-Verdrag Handicap en de Wet gelijke behandeling, moeten zij zoveel mogelijk in staat zijn om zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Daar moeten en wíllen wij een bijdrage aan leveren."

Uitreiking actieplan en bewustwording online retail

Om betere toegankelijkheid in de online retail te stimuleren, hebben Stichting Accessibility en Thuiswinkel.org in samenwerking met MKB-Nederland de expertgroep Opportunities of e-Accessibility opgezet. "Veel webshops zijn nog niet op de hoogte van dit probleem en zijn zich daarom ook nog niet bewust van de kansen van een toegankelijke website,” aldus Elaine Oldhoff, voorzitter van de expertgroep en beleidsadviseur bij Thuiswinkel.org. “Met deze expertgroep kunnen we goed van elkaar leren en ontwikkelen we kennis en tools om webwinkels beter toegankelijk te maken." Samen met gastheer Ron Beenen van Stichting Accessibility overhandigde Elaine het actieplan van de expertgroep aan minister De Jonge.

"Wij zijn zeer enthousiast dat de online-retailbranche digitale toegankelijkheid tot onderwerp heeft gemaakt in het ShoppingTomorrow-programma”, vertelt Ron. “De oprichting van de expertgroep Opportunities of e-Accessibility, die zich hier uitgebreid op gaat richten, draagt zeker bij aan de bewustwording rond dit onderwerp."

“Trots op het mkb”

Minister Hugo de Jonge: “Merkbaar minder drempels, dat is ons doel. Dat kunnen we niet alleen op het ministerie regelen; daar hebben we het mkb voor nodig. Fantastisch dat jullie 50.000 ondernemers willen bereiken. Het is voor ondernemers ook interessant: het is een win-win. Als ondernemer bombardeer je een groter deel van de samenleving tot klant. Ik ben trots op de enorme duw- en trekkracht die er vanuit het mkb is!”

Onderzoek van de expertgroep

De expertgroep Opportunities of e-Accessibility biedt de digital commerce-sector een overzicht van kansen tegenover de impact van het vergroten van e-accessibility. De expertgroep streeft naar het introduceren van een tool in de vorm van bijvoorbeeld een checklist, stappenplan of infographic, waarin zowel quick wins als een structurele aanpak worden benoemd om toegevoegde waarde te creëren door e-accessibility te vergroten. Lees hier meer over de expertgroep Opportunities of e-Accessibility.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en eindresultaten van de expertgroepen van ShoppingTomorrow? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.