Expertgroep Inkoop & Supply Chain bezoekt WOLKY in Emmerich

Expertgroep Inkoop & Supply Chain Management bracht op 9 oktober een bezoek aan het hoofdkantoor van WOLKY in Emmerich.

WOLKY is een modieus schoenenmerk dat comfort in het vaandel heeft staan. Het merk zag haar levenslicht in 1982 en heeft nu, dankzij een aantal innovaties, een goede marktpositie in haar niche. WOLKY gebruikt memory foam en kurk in (vooral) haar slippers, is pionier in het maatschappelijk bewust ondernemen en maakt gebruik van RFID in haar Supply Chain. Reden genoeg voor de expertgroep om een bezoekje te brengen aan deze inspirerende onderneming.

Expertgroep Inkoop & Supply Chain bezoekt WOLKY in Emmerich

De meeting

Zoals het een echte expertmeeting betaamt, begint ook deze bijeenkomst met een terugkoppeling van vooraf opgestelde acties. Na deze terugkoppeling besprak de expertgroep haar focus voor de komende weken en was het vervolgens tijd voor een presentatie van een pionier op het gebied van RFID-implementatie bij retailers, het bedrijf Nedap.

Radio frequency identification

Nedap heeft al 40 jaar ervaring en is gespecialiseerd in het RFID. Het bedrijf zorgt onder andere voor een efficiënte Supply Chain bij ondernemingen. Dit doet het door barcodes van producten te vervangen voor RFID-chips. Deze chips zijn veelzijdiger dan de reguliere barcodes en maken het mogelijk om beter in te spelen op, bijvoorbeeld, het voorraadbeheer. Nedap maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde scanner, een iPod/iPhone, software en uiteraard de RFID-tags. Wanneer de retailer een product scant voor bijvoorbeeld een inventarisatie, dan kan hij via de applicatie allerlei gegevens lezen en hierop inspelen. Om een indicatie te geven: met de RFID-technologie kunnen retailers binnen twee minuten ongeveer 1500 producten scannen. Onder het nom van “eerst zien dan geloven” kreeg de expertgroep een demo in het magazijn.

Demo

Een plaatselijke Duitstalige magazijnmedewerker, die uitstekend Nederlands verstond, wilde deze demonstratie maar al te graag geven. Na het opstarten van de applicatie ging de medewerker aan de slag met het scannen van de schoenendozen. In minder dan twee minuten liep de teller al richting de 1500 en passeerde deze zelf ruim. Het geheim van de efficiëntie ligt in het scannen van ruimtes. Bij een barcode moet men de scanner tegen de code aanhouden, maar bij de RFID-variant volstaat het swipen langs een product. Binnen een uur hebt u heel uw magazijn geïnventariseerd.

Met deze demonstratie kwam een einde aan een educatieve ochtend en de expertgroep keerde onder de indruk van wat ze hadden gezien terug naar Nederland.

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.