Expertgroep Food & Delivery neemt trends onder de loep

POSTNL was op vrijdag 16 juni gastheer voor de expertgroep Food & Delivery. Daan Koek en zijn collega’s ontvingen de experts in het pakketten depot in Amersfoort. Het depot is een hypermodern distributiecentrum van PostNL waar het een komen en gaan is van pakketten en vrachtwagens. De expertgroep kreeg ter inspratie een rondleiding door het distributiecentrum. Aan alles was gedacht tijdens en na de tour: veiligheidsschoenen en gevulde koeken.

Mensen in een overleg

Grote opkomst

In een meeting room van het immense gebouw kwam de groep bijeen onder bezielende leiding van Henk Delfos. De voorzitter is in het dagelijkse leven bij GFK Industry Lead Travel, Hospitality & Logistics. Henk nam de vijftien aanwezigen experts op sleeptouw. De agenda richtte zich op de volgende vragen: Wat zijn de wensen van de klant en welke trends signaleren wij in het binnen- en buitenland? En er werd stil gestaan bij de rentabiliteit van Food Delivery. De groep experts keek vanuit drie invalhoeken naar de vraagstelling: food retail, freshbox en breekbaar en niet breekbaar. Alles rondom deze eerste bijeenkomst was gefocust op het bestelproces.

Pick up points in Nederland (nog) niet populair

Franse consumenten zijn gewend om naar een pick up point te rijden. Waarom zijn Nederlanders minder bereid om naar een pick up point te rijden? Het antwoord kwam uit de van food retail kenner Caroline Fluit van Albert Heijn: "In Frankrijk is men gewend om naar een hypermarche te rijden. In ons land blijft het een klein segment. Home delivery gaat het winnen", aldus de portfolio manager & strategy officer. "Mensen willen minder slepen met boodschappen/artikelen".

Gratis bezorgen big hit

Het gratis thuisbezorgen blijft ongekend populair bij de online consument. Jaren geleden bracht wehkamp.nl de bezorgkosten in rekening. Alleen dit bedrijf merkte dat ze marktaandeel verloor aan concurrenten omdat deze wel gratis bezorgen. Als je als bedrijf eenmaal iets gratis bezorgd, kun je nooit meer terug.

Het afleveren van goederen bij de consument aan de deur brengt ook nog wel wat uitdagingen met zich mee. Overdag zijn klanten veelal niet thuis. In Berlijn wordt geëxperimenteerd met het afleveren van goederen voor de deur, genoemd ‘Unattended delivery’. Maico Barneveld, koffievoordeel.nl, opperde het concept afleveringsboxen. Een gesloten box waar goederen in worden afgeleverd. De vraag is wat te doen met goederen die koel moeten blijven. Zeker voor de bedrijven die actief zijn met de fresh boxen (maaltijd boxen) is gekoeld leveren een issue. "Vandaar dat wij altijd in de avonduren afleveren", aldus Benjamin Davids van maaltijdbox.nl.

Track and trace en tijdslots

Picnic heeft een app ontwikkeld waarop je de bezorgauto kunt volgen. Zo weet je precies wanneer hij de straat in rijdt. De vraag hierbij is: zit de consument daarop te wachten? Consumenten willen graag geïnformeerd worden over ‘slot tijden’ m.a.w. wanneer mag hij/zij pakket verwachten. AH werkt in de grote steden al met tijdslots. Op het platteland blijft dat echter lastig.

In de toekomst verwachten de experts dat de slot tijden nog meer verfijnd worden. De klant wil niet afhankelijk zijn van de logistieke perikelen van het bedrijf en verwacht een maximale 'customer experience'.

Deze blog is geschreven door Robert Kroon, Managing Director bij Kroon op het werk.

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.