E-commerce in Zuid-Europa groeit naar €47,8 miljard in 2014

Met een geschatte online verkoop van €47,8 miljard in 2014 en een gemiddelde jaarlijkse groei van 22% sinds 2010, biedt de e-commercemarkt hoop in tijden van crisis in de Zuid-Europese regio. In 2013 behaalde de online verkoop van goederen en diensten hier een totale waarde van €40,8 miljard, oftewel 11% van de totale online verkoop in Europa.

Dit blijkt uit het Southern Europe B2C E-commerce Report van Ecommerce Europe. Statistieken in de verslagen van Ecommerce Europe zijn gebaseerd op de Global Online Measurement Standard for E-commerce (GOMSEC). De Europese e-commercecijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerceverenigingen en GfK.

E-commerce in Zuid-Europa groeit naar €47,8 miljard in 2014

48 miljoen online shoppers

Zuid-Europa biedt vruchtbare grond voor webwinkelactiviteiten: 48 miljoen van de 125 miljoen actieve internetgebruikers kopen goederen en diensten online. Met betrekking tot producten genereren webwinkels op het moment naar schatting 2.0% van de totale detailhandel. De regio, bestaand uit Spanje, Italië, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië, Cyprus en Malta, realiseerde een totale e-commerceomzet van €40,8 miljard in 2013. Deze groeit naar verwachting naar €47,8 miljard in 2014.

Spanje voert de regio aan

Met een totale e-commerceverkoop van €14,4 miljard gaat Spanje aan de leiding in Zuid-Europa, vóór Italië (€11,2 miljard) en Turkije (€8,9 miljard). Met een groei van 18,9% in 2013 presteert de Zuid-Europese regio beter dan het Europese (+17,5%) en EU28-gemiddelde (+14,7%). Ondanks het feit dat de groei op de Turkse markt aan het afnemen is, groeide deze het afgelopen jaar met 35,0% het snelst in Zuid-Europa. In 2014 neemt de Turkse groei door verzadiging verder af tot 17,8%, waarmee deze meer in lijn is met die van de andere landen in de regio. Het is de verwachting dat de Griekse markt (+18,8%) in 2014 de snelste stijger is, vlak voor Italië (+18,2%).

Griekse e-shoppers spenderen het meest in 2013

Gemiddeld spendeerden de Zuid-Europese online kopers €842 per e-shopper in 2013. Dit bedrag is lager dan het EU28-gemiddelde van €1.500 en het Europese gemiddelde van €1.376. De Grieken gaven vorig jaar praktisch hetzelfde bedrag uit als het jaar ervoor (€1.345 versus €1.347 in 2012) maar blijven hiermee wel aan kop in deze regio. Na hen volgen Cyprus (€1.000), Portugal (€954) en Spanje (€874).

Naast het Southern Europe B2C E-commerce Report, publiceert Ecommerce Europe deze periode ook vier andere regionale rapporten. Het betreft West-Europa, Midden-Europa, Noord-Europa en Oost-Europa. De rapporten worden mede mogelijk gemaakt door GlobalCollect, Informatica, RichRelevance en Salesupply.

Download een samenvatting van het rapport

Een samenvatting van het Southern Europe B2C E-commerce Report kan gedownload worden door hier te klikken.

Download hier de infographic van Zuid-Europa

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.