Drie relevante consumententrends

In de dynamische wereld waarin wij nu leven, komen dagelijks nieuwe ontwikkelingen bovendrijven. Hieronder volgt een beschrijving van de drie meeste concrete trends:

Vrouw met mobiel in haar handen

Drie concrete trends:

  • Consuminderen: De koopkracht stijgt slechts minimaal. Dankzij de zeven magere jaren van de crisis leerde de consument minder uit te geven. Hij blijft dit gedrag vasthouden en zich richten op aanbiedingen. Ook vervangt hij alleen wanneer nodig en stelt hij bestedingen uit;
  • Privacy: De consumenten worden zich bewuster van de waarde van hun gegevens en wat er bewaard wordt. Zij gaan de eigen informatie alleen maar delen als het ook toegevoegde waarde heeft. Opvallend is hierbij dat consumenten veel meer waarde aan privacy hechten in de fysieke winkel dan online. In de fysieke winkel wil 77% niet herkend worden voor een persoonlijke winkelervaring, maar online is dit slechts 27%. Tweede derde van de consumenten wil online hun gegevens best delen zolang deze niet naar derden worden doorgestuurd. Zo’n 6% heeft er zelfs geen probleem mee als hun gegevens wél met derden worden gedeeld];
  • Infobesitas: Uit het consumentenonderzoek van GfK blijkt dat 9% van de consumenten het ‘onbeperkte’ online aanbod als stressvol ervaren waardoor zij niet meer kunnen kiezen. De 24/7 toegang tot winkels en informatie leidt tot de behoefte om aan de hand te worden genomen. De ‘long tail’ lijkt te hebben afgedaan. Consumenten willen niet méér keuze maar alleen die producten en diensten die op dat moment precies op hun wensen zijn toegespitst.


Deze trends bieden de retailer zowel kansen als uitdagingen. De retailer die de consument persoonlijker weet te bedienen terwijl hij zijn privacy toch respecteert, kan fors winnen.

Meer uitgebreide informatie hierover is te vinden in het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020. Shopping2020 is een initiatief van twintig Nederlandse brancheorganisaties, waaronder Thuiswinkel.org. Het doel van dit programma is om de Nederlandse retailwereld wakker te schudden met het oog op de toekomst.

Over Shopping2020

Hoewel online retail elk jaar met 10% groeit, was er vanuit Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkeliers die online direct aan consumenten verkopen, een sterke behoefte om meer duidelijkheid te krijgen over hoe retail zich op de lange termijn ontwikkelt. Niet alleen online maar over alle kanalen heen.

Daarom startte Thuiswinkel.org in 2013, in samenwerking met negentien andere brancheorganisaties, Shopping2020. Binnen dit onderzoeksprogramma stond de volgende onderzoeksvraag centraal:

“Hoe shopt de consument in 2020 en welke acties moeten worden ondernomen op nationaal, branche- en bedrijfsniveau zodat Business-to-Consumer (B2C) ondernemend Nederland succesvol hier op in kan spelen, zowel nationaal als internationaal?”

Aan het onderzoeksprogramma werkten meer dan 460 experts uit het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek mee, verdeeld over 19 expertgroepen. Daarnaast deden er meer dan 100 retailbedrijven mee aan het onderzoek. In januari 2014 overhandigde Ed Nijpels, voorzitter van het Comité van Aanbeveling van Shopping2020, 19 uitgebreide rapporten aan het Ministerie van Economische Zaken. In april volgde de synthese over alle expertgroepen heen. Hierin stonden concrete acties om Nederland klaar te stomen voor de markt, concurrentie en consument van 2020.

Van onderzoeks- naar actieprogramma

In april 2014 transformeerde Shopping2020 naar een actieprogramma. Sinds de kick-off op 12 juni werken meer dan 650 experts in 30 expertgroepen aan een levend document in de vorm van een Wiki. Hierbij delen zij op gestructureerde wijze inzichten, processen en best practices. Uiteindelijk brengt Shopping2020 in januari 2015 een e-commercehandboek uit met daarin de belangrijkste resultaten van Shopping2020 en praktische tips voor retailers om zich voor te bereiden op de toekomst.

Meer informatie over het vooruitstrevende Shopping2020-project vind je op deze website.

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.