De waarde van kunstmatige intelligentie en blockchain in de reissector

De reisbranche is wereldwijd een van de meest turbulente sectoren. Een sector die niet bang is om technologie in te zetten voor optimalisatie en conversie. De reiswereld is op een punt beland waarop ondernemingen alleen maar kunnen blijven voortbestaan als ze groot genoeg zijn, of als ze een duidelijk onderscheidende propositie innemen door de mogelijkheden van de steeds sneller ontwikkelende technologie volledig te benutten. Hoe kunnen kunstmatige intelligentie en blockchain de branche verder helpen?

De waarde van kunstmatige intelligentie en blockchain in de reissector

De reisbranche wordt gekenmerkt door disruptieve businessmodellen; dankzij de verschillende nieuwe technologieën is bijna alles mogelijk. Nieuwkomers die vanuit een online propositie zeer succesvol zijn geworden, vechten om de topposities binnen de customer journey. Deze spelers hebben sinds de introductie van online travel een stevige positie verworven in de markt. Waar prijzen nog altijd de markt domineren, winnen een relevant aanbod en gemak wel steeds meer terrein.

De rol van nieuwe technologieën

Grote spelers beginnen voorzichtig gebruik te maken van het potentieel van nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain. Zowel AI als blockchain zit in een stroomversnelling, allebei gevoed door de trends van datastandaardisatie. Volgens de expertgroep kan kunstmatige intelligentie kan op twee manieren grote impact hebben in de reisbranche:

  • Reductie van kosten, vooral omdat kunstmatige intelligentie processen automatiseert die tot dan toe alleen door mensen uit te voeren waren. Voorbeelden zijn robots die de roomservice, check-in of bagageopslag verzorgen;
  • Het aanbod van een bedrijf verbeteren door belangrijke beslissingen te nemen en onbevooroordeelde mogelijkheden te bieden: door het fysieke product of de ervaring te verbeteren, bijvoorbeeld via een gepersonaliseerde online reisassistent.

Kunstmatige intelligentie en blockchain zijn beide zeer belangrijke technologieën voor bedrijven die goed inspelen op heersende trends zoals personalisatie en eenvoud. Waar kunstmatige intelligentie in grote lijnen de business vergroot, dagen blockchain-toepassingen de bestaande businessmodellen fundamenteel uit.everen’.

Betrouwbaar door blockchain

De blockchain-technologie zorgt voor de betrouwbaarheid en volledigheid van de gegevens van de reizigers. Voorbeelden van publieke blockchains zijn nog beperkt; ze zitten nog in de experimentele fase. Op dit moment wordt blockchain al wel gebruikt om hotelcapaciteit te managen. Als blockchain-systemen succesvol zijn, zal dat leiden tot ecosystemen waar gedecentraliseerd de gegevens worden opgeslagen en het werk wordt uitgevoerd. Meer betrouwbare diensten en werkelijk naadloze customer journeys worden daarmee mogelijk.

Dit verbetert niet alleen het aanbod van de gevestigde orde, maar laat ook de deeleconomie opbloeien. Met de overvloed aan betrouwbare en volledige reisgegevens zijn AI-systemen in staat om de wensen van een consument echt te begrijpen en het aanbod daarop aan te passen. Daarnaast versnellen en vereenvoudigen AI-toepassingen, zoals persoonlijke assistenten, het boekingsproces en worden zij de nieuwe poortwachters van internet.

​​​​​​​Samenwerken is de sleutel tot succes

Deze nieuwe technologieën beïnvloeden de sector nu al en hebben in de toekomst een nog grotere impact. De vraag naar talent polariseert tussen mensen met specifieke expertise en mensen met brede vaardigheden. Bedrijven moeten samenwerkingen aangaan voor alles dat buiten hun kerntaken ligt. Deze samenwerkingsverbanden zijn niet meer een zwaktebod maar eerder een sleutel tot succes. Via dergelijke netwerken kunnen bedrijven en mensen uitblinken door gezamenlijk een optimale en vereenvoudigde klantervaring te bieden.

 

Download de bluepaper

Wil je meer lezen over de bevindingen van de expertgroep Travel Tomorrow, download dan hier hun bluepaper ‘Samenwerken in AI en blockchain om eenvoud te kunnen leveren’.

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.